Karin är statsvetaren som blev kanslichef

Tor 30 sep 2021 09:00

Hon beskriver sig själv som en bekväm hemmakatt, men samtidigt tränar hon 4–5 gånger i veckan. Vi träffade Karin Olsson för att ta reda på vem hon är och vad hon gör på jobbet.

Karin Olsson sitter vid sitt skrivbord.

Karin Olsson växte upp i en by utanför Östersund och läste sin grundutbildning på dåvarande Mitthögskolan. Sedan läste hon forskarutbildningen i statsvetenskap i Växjö och arbetade som adjunkt vid Högskolan Dalarna, men längtan efter släkten och riktiga vintrar förde henne tillbaka till Jämtland. Sedan 2010 arbetar hon som kanslichef på fakultetskansliet.

– Jag ville komma närmare mina två systrar och deras familjer, och så saknade jag riktiga årstider och att kunna se horisonten – att kunna vila blicken långt bort.

Kunniga medarbetare

Karin jobbar nära dekan Anna Olofsson med en blandning av olika frågor. Under det senaste året har framtagandet av fakultetens strategi, den reviderade fördelningsmodellen av forskningsanslaget och arbetet med utvärderingen ARC21 tagit mycket tid.

– Det roligaste med jobbet är att få vara med och kunna påverka det som händer.

Man kan inte kan veta allt, men att mycket är vunnet på att veta vem man ska fråga.

Den stora variationen gör att Karin måste sätta sig in i många olika frågor och till sin hjälp har hon sina kunniga medarbetare, både inom och utanför HUV-kansliet.

– Som kanslichef får man, och måste man, ha koll på lite om det mesta. Och jag vet var jag kan få hjälp när jag behöver bottna. En lärdom är att man inte kan veta allt, men att mycket är vunnet på att veta vem man ska fråga.

Mycket har förändrats under hennes år som kanslichef, bland annat genom omorganisationer och att nya frågor och uppdrag har tillkommit.

– När jag började var vi fyra personer på kansliet, idag är vi drygt 30. Det är kompetenta, engagerade och drivna personer som kan och vill göra ett bra jobb för Mittuniversitetet. Utan oss skulle många andras arbete bli väsentligt besvärligare.

En principfast ensamvarg

Karin beskriver mig själv som en envis och principdriven person.

– Till och från kastar jag mig upp på en käpphäst för att försöka bekämpa väderkvarnar.

Och så är hon en ensamvarg. Hon trivs bra hemma – pysslar i trädgården och gillar att titta på idrott på TV som tar lång tid. Snooker är en favorit, annars ser hon gärna på golf och cykel som pågår i timmar. Hon tycker att det finns något kontemplativt över det.

– Jag borde väl säga att jag gärna är ute i den vackra naturen eller umgås med familj och vänner men det är nog bara delvis sant. Jag är i grunden en ganska bekväm hemmakatt men man hittar mig ofta på Friskis & Svettis då jag är ledig. Ett härligt jympa-, skivstångs- eller cirkelfyspass vill jag inte missa, så 4-5 gånger i veckan finns jag där.

Sidan uppdaterades 2022-09-15