Mia har aldrig brist på idéer

Tis 22 feb 2022 15:48

Mia Wiklander kom till Mittuniversitetet som student och sedan blev hon kvar. Nu är hon utbildningsadministrativ chef på HUV-fakulteten och håller bland annat koll på planering och uppföljning.

Kvinna står i ljushallen på Mittuniversitetet campus Östersund. Hon tittar in i kameran och ser glad ut.

Hon kommer från Alnö utanför Sundsvall, "Norrlands Hawaii" som hon själv beskriver det, och det råder inga tvivel om att hon längtar hem. Men sedan elva år tillbaka bor och jobbar Mia i Östersund. Studier på dåvarande Mitthögskolan och Umeå Universitet ledde till en magister i sociologi och sedan fick hon möjlighet att stanna kvar.

– Jag började som studentambassadör under studietiden och hade några kortare vikariat/extrajobb på antagningen. Sen blev det några år på Utbildnings- och forskningsbyrån, några fler på Institutionen för hälsovetenskap och drygt ett år på Samhällsvetenskapliga institutionen. Sen kom omorganisationen.

Omorganisationen ja, den 1 april 2013 blev institutionerna avdelningar och all stödpersonal samlades centralt. Mia fick rollen som chef för utbildning på HUV-kansliet. Det börjar bli några år sedan nu och en blick i backspegeln visar att mycket har hänt sen dess.

– Om jag räknat rätt har hela 14 medarbetare gått i pension/slutat och 14 nya medarbetare har kommit till oss under de här åren. Det är mer än halva gruppen som bytts ut. Det har jag inte tänkt på tidigare.

Uppskattar medarbetarna

Mias ansvarsområden är främst utbildningsplanering och uppföljning samt ansvar för den operativa utbildningsadministrationen.

– Numera arbetar vi mycket tillsammans och jobbar aktivt med förbättringar inom våra olika processer. Det går alltid att skruva lite till så det blir ännu bättre. Jag får sansa mig ibland för att inte blåsa på för mycket, det är ingen brist på idéer men det behövs arbetsro mellan aktiviteterna också.

Ibland snavar de över komplicerade ärenden där det inte finns en given lösning. När de kör fast slutar det inte sällan med att de behöver vända sig till kollegor på förvaltningen för råd och hjälp – och det får de.

– Jag skulle säga att vi är direkt beroende av flera funktioner inom till exempel STUA och ULS  där vi också har mycket bra samarbeten, säger Mia. Det bästa med mitt jobb är tveklöst medarbetarna! Främst samarbetet och de olika utvecklingsprojekt vi jobbar med inom vår grupp men också samarbetet med alla andra som finns inom akademi, förvaltning och kanslierna.

Annars är en årlig höjdpunkt att invänta resultatet av intäktsutfallet varje januari när Ladok stängt för inrapportering.

– Hur rätt har vi planerat, hur nära utfallet kom vi? Det är rätt nördigt men vi är ett gäng i min grupp som är likadana.

Mia är dessutom initiativtagare till och ansvarig för HUV-nytt, och hon tar gärna emot tips och önskemål om innehållet.*

Trivs i trädgården

Privat är Mia gift och bor i en villa i Östersund. Hon har två bonusbarn och väntar just nu på det femte bonusbarnbarnet som anländer i mars. Hon är väldigt trädgårdsintresserad, men det är en utmaning att få något att växa i zon 6.

– Det är mycket stök med trädgården. Jag vet inte hur mycket av både tid och pengar som lagts ned på träd och växter som kolat efter första vintern.

Är det vinter så längtar jag till sommaren och är det sommar är jag ute.

När hon inte påtar i jorden gillar Mia att lösa korsord och spela kort. Plump, Fyrmans och Skip-Bo är favoriterna.

– Annars gillar jag att resa men det tog ju stopp på grund av pandemin. Förhoppningsvis kan snart nya resor planeras igen. Mina kompisar och en del släkt finns i Sundsvall så det blir en del turer dit.

Och så är hon hundägare. Hon har växt upp med hundar och trots att det nu gått 15 år sen den senaste identifierar hon sig fortfarande så.

– Jag skulle väldigt gärna vilja ha en hund men det "styper" hela tiden på resandet, både jobb och privat. Tills vidare får jag nöja mig med haren som studsar runt i trädgården. Vi kallar den kött-haren för den är enormt stor.

Avslutningsvis frågar vi Mia om hon har någon anekdot att bjuda på efter alla sina år på Mittuniversitetet.

– Hm... Förmodligen, men det jag kommer på går inte för sig att återge här. Det känns som att det hände mycket mer förr. Det var mer fester, mer resor, afterwork, mer av sånt roligt. När jag tänker efter så jobbade jag på institutioner då. Så det är nog där det händer!

* Maila dina synpunkter på HUV-nytt till mia.wiklander@miun.se

Sidan uppdaterades 2022-09-15