Sandra byter gärna arbetsuppgifter

Mån 06 dec 2021 16:28

Sandra Wall-Reinius har arbetat på Mittuniversitetet i 20 år men tycker ändå att det känns som att hon byter jobb då och då. Nu är hon prodekan för humanvetenskapliga fakulteten och ordförande i anställningsrådet.

Sandra är född och uppvuxen i Uppsala. Det var också där hon läste grundskollärarprogrammet och sedan tog kandidat- och magisterexamen i geografi.

– Det var doktorandstudierna som tog mig till Östersund. I samarbete med Stockholms universitet disputerade jag i kulturgeografi 2009.

Tar gärna på sig nya uppdrag

Idag är Sandra docent i kulturgeografi, men hon är inte typen som stannar på en plats. Hon har hunnit med roller som studierektor och avdelningschef, men också ansvarat för utveckling av utbildningsprogram och olika forskningssamarbeten. Under de senaste åren har hon lett fakultetens studierektorsgrupp och varit med och drivit att universitetet ska ha en studierektorsutbildning.

– Alla våra studierektorer erbjuds nu en utbildning, det känns fantastiskt fint att få igång en sådan aktivitet.

Det roligaste med mitt jobb är alla möjligheter till nya arbetsuppgifter, det gör jobbet så varierat.

– Jag har fått möjlighet att ha olika uppdrag på Mittuniversitetet vilket jag tycker är mycket lärorikt, stimulerande och utmanande. I mina nuvarande uppdrag bär jag med mig viktiga erfarenheter från tidigare uppdrag. Jag får möjlighet att lära känna många nya kollegor och får kunskap om institutioner och ämnen – och inte minst om hur universitetet i stort fungerar.

Sandra har varit prodekan för humanvetenskapliga fakulteten i drygt tre år och sedan den 1 november i år är hon också ny ordförande i anställningsrådet, där hon tidigare varit suppleant och ordinarie ledamot. Anställningsrådet handlägger ärenden och föreslår sökande till lektorat och professorsanställning.

– En stor del av arbetet handlar om att läsa ansökningar och sakkunnigutlåtande, leda provföreläsningar och vara med vid intervjuer med sökande. Vid rekryteringsärenden är dialog med ämnen och institutioner en viktig del.

Även ansökningar om befordran till lektor, docent och professor handläggs av anställningsrådet. Och när det gäller pedagogiska meriteringar är anställningsrådet med. När ärenden passerat anställningsrådet är det rektor, dekan eller fakultetsnämnd som fattar beslut, beroende på vad ärendet gäller.

Kreativ fritid

Privat lever Sandra med sin man och tre söner. Hon gillar att umgås med familjen och fritidsaktiviteterna varierar med årstiderna. På sommaren kan det bli badutflykter, på vintern åker de skidor. Om hon har en ledig dag blir det en lång frukost där hon läser nyheter och gärna en bok.

– På lediga dagar tycker jag om att fixa och pyssla i hemmet, baka, promenera eller gärna titta när yngste sonen spelar fotbollmatch.

Sandra tycker också mycket om är att ha olika kreativa och skapande projekt på gång.

– Jag vill både ta i med kroppen och hitta nya lösningar och användningsområden för gamla saker. Jag tycker om att renovera gamla möbler. Och det är roligt när vi tillsammans i familjen har gemensamma projekt där vi skapar och bygger.

FAKTA OM ANSTÄLLNINGSRÅDET

Anställningsrådet har i uppdrag att bereda anställningsärenden (inkl. befordringsärenden) samt förslag om antagning till docent för fakultetsnämnden.

Rådet har ett särskilt ansvar att:

• tillsammans med ämnesföreträdare och ämneskollegium samverka och utveckla det kollegiala samtalet inom ramen för sitt verksamhetsområde

Sidan uppdaterades 2022-09-15