Sök medel för internationalisering och forskningsfinansiering

Ons 01 mar 2023 12:24

Nu kan forskare vid HUV-fakulteten söka medel för internationellt utbyte, sabbaticals, eller för att skriva forskningsansökningar.

Personalbilder

Fakultetsnämnden vid fakulteten för Humanvetenskap, har ur forskningsanslaget beslutat om tillfälliga satsningar för 2023 och 2024.

Inkomna ansökningar bedöms av fakultetens bedömargrupp som lämnar utlåtande till dekan som sedan beslutar om vem som tilldelas medlen.
Följande principer ska vara vägledande för bedömargruppen:

• Vetenskaplig kvalitet, uttryckt i hur den sökande avser att den planerade forskningen ska bidra till kunskap inom sitt område.
  • Genomförbarhet, uttryckt i hur den sökande avser att genomföra sina forskningsuppgifter och om den planerade forskningsuppgiften bedöms kunna genomföras givet den tid som ges.
  • Potential, uttryckt i hur de tilldelade medlen bidrar till forskarens och ämnets/forskningsmiljöns vidare utveckling och internationella nätverk (det senare gäller resesbidrag och sabbatical).

I besluten kommer även i den mån det är möjligt hänsyn tas till fördelning mellan kön, ämne och ort. De som beviljas medel förväntas ge en kort avrapportering efter besked om ansökan beviljats eller ej, respektive efter utlandsvistelsen.

Medel för att skriva forskningsansökningar

Medel kan sökas för att skriva forskningsansökningar som huvudsökande till Horizon Europe, Europeiska strukturfonden (ERUF), inkl. större Interreg-projekt, Europeiska socialfonden (ESF) samt KK-stiftelsen (medlen får användas till arbetstid och resor):

• Horizon: 100 000 för konsultkostnader och 100 000 kr för att skriva forskningsansökningar.
  • ERUF, inkl. Interreg: 100 000 kr för att skriva forskningsansökningar (större projekt ej förstudier).
  • ESF: 100 000 kr för att skriva forskningsansökningar (större projekt ej förstudier).
  • KK: 100 000 kr för att skriva forskningsansökningar (större projekt).

Medlen kan användas för ansökningar med deadline under 2023 och 2024. Huvudsökande för projektet ska ha anställning vid institution inom fakulteten för humanvetenskap.

Ansökan ska innehålla information om:

• Kostnadskalkyl: upp till 100 000 kr per projekt kan sökas (medlen kan nyttjas av flera personer men endast anställda vid fakulteten kan får ersättning för lönekostnader). Om aktuellt ska traktamente ska ingå i kalkylen.
  • Finansiär och program (call när det är relevant) man avser att ansöka medel från, samt datum för deadline.
  • Preliminär projektgrupp.
  • Uppgifter om externa parter
  • Preliminär titel och abstract som beskriver syfte, metod och förväntade resultat, samt hur projektet uppfyller syftet med callet,  1–2 sidor.

Har du tidigare tilldelats medel från fakulteten måste en utförlig motivering till ansökan bifogas.

Medel som ej nyttjas före 2024-12-31 återförs till fakulteten.

Ansökan skickas till Maria Evans maria.evans@miun.se senast 31 mars 2023.

Internationellt utbyte

Resebidrag till forskare, 5–8 st

Forskare kan söka medel upp till 75 000 kr för resa till lärosäte/forskningsinstitut/centrum i annat land för att utveckla nytt eller stärka befintligt forskningssamarbete.

• Medel kan användas till resa och boende – ej arbetstid.
  • Medlen ska användas under 2023.
  • Sökande ska vara disputerad och tillsvidareanställd eller ha visstidsanställning längre än ett år vid institution vid fakulteten för humanvetenskap.

Ansökan ska innehålla uppgifter om:

• Vistelsens upplägg och syfte
  • Uppgifter om och Inbjudan från institution som ska besökas
  • Kostnadskalkyl: summa som söks – upp till 75 000 kr. Kostnader för traktamente ska ingå i kalkylen.
  • Bekräftelse från ämnesföreträdare och studierektor att sökande har möjlighet att genomföra utbytet (att utrymme i tjänsten finns för resa) och att resan bidrar till forskningsmiljön.

Utbyten som sker inom ramen för finansierade projekt och konferensresor prioriteras inte.

Har du fått bidrag för internationellt utbyte under perioden kan du inte få medel för samma aktivitet igen.

Medel som ej nyttjas före 2023-12-31 återförs till fakulteten.

Ansökan skickas till Maria Evans maria.evans@miun.se senast 31 mars 2023.

Medel för forskare för att finansiera sabbatical

– med placering vid ett universitet utanför Sverige.

Medel har avsatts till 2 forskare per år (500 000 kr/person) för att kunna bevista ett annat lärosäte i minst 3 månader under året. Egna forskningsmedel får kombineras med fakultetens bidrag.
Om omständigheterna så kräver kan vistelsen delas upp i flera delar men det är ett och samma lärosäte som ska bevistas.

För att söka ska du vara disputerad och tillsvidareanställd på minst 50 % vid en institution vid fakulteten för humanvetenskap.

Ansökan ska innehålla uppgifter om:

• Forskningsplan för vistelsen, 2–3 sidor, inkl. beskrivning av hur vistelsen bidrar till ämnets forskningsmiljö samt att den ligger i linje med ämnets forskningsstrategi.
  • Uppgifter om och inbjudan från institution som ska besökas.
  • Bekräftelse från ämnesföreträdare och studierektor att det finns möjlighet att genomföra utbytet: att utrymme i tjänsten finns för resan och att den bidrar till forskningsmiljön.
  • Kostnadskalkyl. Medlen ska täcka lön, resa, uppehälle och ökade levnadsomkostnader.

Personer som har forskning i tjänsten, t.ex. biträdande lektorer, postdoks och professorer prioriteras lägre än personer utan forskning i tjänsten.

Medel som ej nyttjas före 2024-12-31 återförs till fakulteten.

Ansökan för sabbatical under 2024 skickas till Maria Evans maria.evans@miun.se senast 15 maj 2023.

Maria Evans

Administrativ chef|Administrative manager