Välkommen till ett högre seminarium i pedagogik med Kathryn Riley

Den 14:e januari 2019, 13-15 håller den engelska forskaren Kathryn Riley ett högre seminarium i pedagogik på avdelningen för utbildningsvetenskap i Sundsvall.

Kathryn webb.png

Välkommen till seminariet The Belonging Imperative: Creating place & belonging in schools.

Kathryn Riley är professor i Urban Education vid UCL, Institute of Education och bjuder på ett seminarie om vikten av tillhörighet och gemenskap i skolan. Vikten av att kunna känna sig behövd, ha makten att påverka och att känna sig trygg. Denna känsla är något som minskar i OECD-ländernas skolor. Kathryn Riley utforskar skolans roll som en plats för tillhörighet samt ledarskapets roll i detta.

Hon ställer därför frågorna

  • Varför är begreppet tillhörighet särskilt viktigt idag? 
  • Varför är begreppet viktigt i skolan? 
  • Vilka former av ledarskap kan bidra till att skapa en känsla av  tillhörighet?

Kathryn Riley är en mycket erkänd internationellt framgångsrik forskare inom skolledarskapsforskning och skolforskning. Hennes forskning kring ”place and belonging in schools” är innovativ, nydanande och handlar om hur man skapar de allra bästa förutsättningarna för våra barn och unga i förskola och skola. 

Född i Manchester började hon sitt arbete i utbildning som volontärlärare i Eritrea. Hon har undervisat i innerstadsskolor, innehaft politiskt uppdrag i London - som en vald medlem av Inner London Education Authority (ILEA) - och varit lokal myndighetschef. Hon utsågs först till professor 1993. Kathryns internationella erfarenheter omfattar uppdrag av ” World Bank’s Effective Schools and Teachers Group” och projekt med UNICEF och OECD.

Samtliga intresserade är välkomna att delta.

Tid: 14 januari 2019, kl 13-15
Plats: C326, campus Sundsvall