Delta i ett pedagogiskt utvecklingsarbete om AI i utbildning
Som en särskild satsning inom HEaDs utlysning av utvecklingsarbeten för 2024/2025 avsätts riktade medel för AI i utbildning. Syftet är att skapa blandade arbetsgrupper som får tid att fördjupa sig inom området och utvärdera potentiella effekter på Mittuniversitets verksamhet.
När ChatGPT lanserades i slutet av 2022 följde en våg av starka reaktioner och oro inom universitetsvärlden, med anledning av hur tekniken kan komma att påverka utbildning och inte minst bidrar till fusk vid examinationer. ChatGPT är ett exempel på en så kallad language model som har förmågan att generera texter i olika genrer och format och om i princip vilket tema som helst. Eftersom text är så central i utbildnings- och examinationssammanhang är det naturligt att området har fått stor uppmärksamhet. Det finns dock inte bara risker och utmaningar med denna teknik, utan även stora potentiella möjligheter för ökat lärande och effektivisering, samt andra applikationer än ren textgenerering.
Till skillnad från den ordinarie utlysningen inom HEaD är målet för utvecklingsarbetet inte bestämt i förväg, utan arbetsgruppen identifierar målen i början av arbetet med hjälp av gruppen för pedagogisk utveckling. Som enskild lärare kan du anmäla intresse att delta via formuläret nedan. Sista ansökningsdatum är 2023-06-02. Urvalet sker med avsikt att inkludera många perspektiv och att få en spridning av olika ämnesområden.
Lärare som väljs ut att ingå i arbetsgruppen lånas in till FUS i en omfattning av 85 timmar per år under 2024 och 2025. Du kommer att arbeta i en interdisciplinär grupp för att rusta Mittuniversitetet inför en framtid där AI påverkar utbildningen.