Kristina, Karina och Anna‑Sara deltog på NU2020

Tis 13 okt 2020 14:56

Karina Göransson, Anna-Sara Fagerholm och Kristina Brink presenterade sitt paper ”Reorientation of Design Education – but how, what and why?” på konferensen NU2020 den 8 oktober där årets tema var Hållbart lärande.

DES NU2020

NU, som står för Nätverk och Utveckling, är Sveriges största konferens och mötesplats för alla med intresse för högskolepedagogisk utbildning och utveckling. Syftet med konferensen är att främja pedagogiskt utvecklingsarbete genom att erbjuda en mötesplats för spridning, dialog och debatt. I år arrangerades konferensen online med cirka 400 deltagare.

Syftet med abstractet var att utforska hur hållbarhet uttrycks i examensprojekt och vilka ämnen studenterna har arbetat med utifrån ett designer as author-perspektiv, för att dela kunskap och bidra till hållbar utveckling. Resultatet av innehållsanalysen visade att av totalt 136 examensprojekt mellan åren 2014-2020 så är det framför allt fem teman som återkommer. De frågor som designstudenterna tycker är viktigast är Hållbar livsmedelsindustri, Jämställdhet, Klimat & miljö, Cirkulär design och Universell utformning. Resultatet visar också att studenterna utvecklar och uttrycker olika designlösningar som inte bara är artfakter utan också kan vara en modell, ett system eller ett verktyg för att ställa om samhället till att bli mer hållbart.

Kristina Brink, Karina Göransson och Anna-Sara Fagerholm

Läs presentationen