Mittuniversitetets alumn är vinnare i Design S

Fre 12 feb 2021 08:04

Linnéa Hedeborg, tidigare student på Grafisk design vid Mittuniversitetet, tog emot designutmärkelsen Design S vid prisutdelningen i december 2020. Hon vann i kategorin Grafisk design för den visuella identiteten till Fading Stories, en interaktiv utställning om Förintelsens sista överlevande.

Vinnare av kategorin Grafisk design i Design S
Johan Wendborg, Linnéa Hedeborg och Tobias Ottomar från Sunny at Sea. Foto: Annika Berglund.

Linnéa Hedeborg jobbar som designer på byrån Sunny at Sea som står bakom det visuella uttrycket för Fading Stories. I utställningen om Förintelsens sista överlevare representeras varje person av en typografisk affisch som med hjälp av starka kontraster i svart och vitt synliggör vittnesmål och berättelser.

Juryns motivering lyder: ”Projektet är utfört med ett modigt typografiskt avskalat angreppssätt, som trots sin skenbara enkelhet lyckas med att bära fram detta tema med både estetik och relevans. Det interaktiva momentet skapar en sinnrik dramaturgi som effektivt tvingar läsaren till djupare reflektion av textens innehåll.”

Design S – Swedish Design Awards är Sveriges nationella designutmärkelse med stark koppling till designbranschen. Den riktar sig till professionella aktörer inom design, formgivning och arkitektur samt företag som arbetar med design och form. Organisationen Svensk Form står bakom utmärkelsen.

Lär mer om utmärkelsen här

Sidan uppdaterades 2021-02-12