Framgångsexempel ‑ Patagonia, den motsträviga klädtillverkaren

Tis 25 okt 2022 14:27

Det går att driva ett framgångsrikt företag och samtidigt ha planetens bästa i fokus. Det menar klädmärket Patagonia. Genom sin livstidsgaranti med gratis lagning av kläderna har de vunnit konsumenternas hjärtan.

Kvinna sitter vid skrivbord och syr/lagar begagnade kläder på symaskin

Det här med att slita och slänga, det är ingenting som vare sig Patagonia eller deras kunder vill ställa upp på. Istället har företagets grundare sedan starten för 50 år sedan varit djupt seriös i sin mission att bidra till att förbättra världen. Och som klädföretagare är det bästa sättet att dra sitt strå till stacken genom att se till att det inte konsumeras kläder i onödan.

– Vi är en miljöbov, precis som alla andra tillverkare, eftersom vi gör stor skada när vi producerar nya kläder. Därför ska de kläder vi gör hålla längre, det är en hederssak för oss, säger Anton Svanborg, Patagonias säljare i Sverige och Danmark.


                                   

                                  Anton Svanborg, Patagonias säljare i Sverige och Danmark

Lagar plagg på festivaler

Ett klädesplagg av bra kvalitet kan med rätt förutsättningar hålla en livstid. Därför bestämde Patagonia redan under tidigt 1980-tal för att införa livstidsgaranti med gratis lagning av sina kläder. Reparationscentraler finns i såväl USA som på flera håll i Europa. Dessutom har de flera små hus på hjul med mobila reparationsteam, berättar Martin Kallur, miljö- och marknadskoordinator.

– De åker runt på olika friluftsevent och festivaler där vår målgrupp rör sig. Vårt Worn Wear-team med skräddare erbjuder då gratis lagningar av alla plagg, inte bara Patagonias. Vi hade ett sådant event nyligen i Höga Kusten där vi under en hel helg lagade plagg på löpande band, säger han.

                                   

                                  Martin Kallur, miljö- och marknadskoordinator på Patagonia

Samarbetar för social och miljömässig hållbarhet

Ett annat exempel på framgångsrikt och hållbart entreprenörskap är ett relativt nytt initiativ i Amsterdam, som Patagonia har anslutit sig till – United Repair Center. Det började som ett initiativ under flyktingkrisen 2015 då en entreprenör i Nederländerna matchade ihop immigranters kunskaper med de brister som fanns på arbetsmarknaden i Europa. Sömnadskunskaper var ett sådant bristområde.

– Skräddarskrået höll på att dö ut här i väst, men tack vare immigration har vi nu folk med skräddarkunskaper, vilket det kommer att behövas mer av nu och i framtiden. Det gav, och ger, dessutom arbete till de som står ett steg utanför arbetsmarknaden. Här var Patagonia tidigt med och samarbetade, säger Anton Svanborg.

Erbjuder sina system till andra

Förutom gratis reparationsarbeten, vill Patagonia bidra till en klimat- och miljövänligare klädhantering genom att dela med sig av sina system till andra.

– Vi vill att fler ska kunna ta del av den kunskap vi har, för hur vi än gör så kan vi inte rädda planeten själva, men vi kan dela med oss av det vi kan. Vi har till exempel erbjudit vår mjukvara och den portal vi utvecklat för reparationscentralen så att andra kan använda den, säger Anton Svanborg.

Hög status på begagnade plagg

Både Martin Kallur och Anton Svanborg understryker gång på gång hur viktigt det är att förlänga ett plaggs livstid och att man ska ta hand om det man redan har. Faktum är att folk faktiskt föredrar att laga sina gamla favoritplagg, framför att köpa nytt.

–  Så länge plagget lever kommer vi att laga det, oavsett var det köpts eller om det köpts second hand. Det är roligt och fint att förlänga ett plaggs livslängd. Och fler följer efter om man bara visar vägen, visar att det är möjligt. För det gör inget att det är lagat – tvärtom – det höjer statusen, säger Martin Kallur.

– Ett lagat plagg får ett högre värde eftersom det innebär ett ansvarstagande för framtiden, säger Anton Svanborg.

 

Fem miljötips till företagare

  • Bygg upp en långsiktig kärnverksamhet som fyller ett verkligt behov, fall inte för kortsiktiga trender.

  • Bygg viktiga relationer med människor, inte ”kunder” och se ett verkligt beteende, inte ett skapat behov. Göra det som faktiskt håller!

  • Inse att den framtid som vi står inför innebär ett helt annat konsumenttryck. Vi vet vad tillverkningen kostar för naturen, då kommer vi som företag inte att kunna pumpa på som idag.

  • Gör det lätt för konsumenterna att välja hållbart. Låt de göra ett bra val istället för många dåliga.

  • Var ödmjuk och förstå, inse att du inte behöver alla svar för att sjösätta ett projekt. Många blir nog överväldigade av hållbarhetsfrågan och tänker att den är för stor och oöverskådlig. Men det är okej att börja utan att veta hur det ska sluta. Ibland är det mycket enklare än vad man tror.

 

Fakta om Patagonia

  • Nyligen tog klädmärket Patagonias grundare Yvon Chouinard ett kraftfullt och ovanligt beslut genom att ge bort företaget till en icke vinstdrivande organisation, som ska se till att vinsten, omkring en miljard kronor om året, går till att bekämpa klimatförändringar.

  • Patagonia lagar i dagsläget omkring 100 000 plagg per år.

  • Att återanvända ett plagg istället för att köpa nytt minskar koldioxidutsläppen med 51 procent.

  • Patagonia är en av Mistra Sport & Outdoors samverkanspartners och är med i lärandegruppen för temat Material och hållbar utrustning.

Läs mer

Sidan uppdaterades 2022-11-01