Elitidrottsstipendium till 5 studenter på Mittuniversitetet

Mån 12 okt 2020 09:01

Av totalt 60 stipendiater är fem stycken elitidrottstudenter vid Mittuniversitetet mottagare av Riksidrottsförbundets och Svenska Spels elitidrottsstipendium 2020–2021.

Mona Brorsson Skidskytte
Mona Brorsson, skidskytt och mottagare av elitidrottsstipendium. Foto: Göran Strand.

Här är Mittuniversitetets stipendiater:

• Alexandra Edebo, skicross, fristående kurser psykologi
  • Sara Rask, alpint, basår
  • Johanna Skottheim, skidskytte, ekonomprogram
  • Mona Brorsson, skidskytte, fristående kurser, ekonomi
  • Moa Lundgren, längdskidor, fristående kurs, ekonomi

Så här skriver Riksidrottsförbundet inför utelningen av stipendiet:

Utmaningarna för många idrottare är större än någonsin, precis som för föreningar och förbund. Förutom de ekonomiska svårigheter som coronapandemin medför brottas de aktiva även med frågor som rör inställda och flyttade tävlingar och läger, osäkerhet kring kval och ranking, oro kring sponsorer och andra intäkter samt annat som begränsas av rådande restriktioner.

– Vår förhoppning är att elitidrottsstipendiet ska stötta de aktiva, så att de orkar att utvecklas in i den förhoppningsvis ljusare framtiden. Karriärerna för både studier och idrott är längre nu än tidigare. Något som är positivt, då många av de bästa satsar och presterar på topp i många år, säger Liselotte Ohlson, avdelningschef för elitidrottsstöd, Riksidrottsförbundet.

Utöver det ekonomiska stöd på 50 000 kronor vardera som stipendiet medför erbjuds även de aktiva stöd från avdelningen Elitidrottstöd på Riksidrottsförbundet inom bland annat idrottspsykologi och idrottsmedicin. Både det ekonomiska och det operativa stödet är ofta avgörande för elitidrottarens utveckling och prestation.

– Nivån på årets stipendiater har sällan varit så hög, både idrottsligt och studiemässigt. Flera stipendiater har redan tävlat på såväl EM, VM som OS. I gruppen finns det flera mästerskapsmedaljörer. På studiesidan kan vi konstatera att det stora flertalet studerar akademiska program på högskola eller universitet. Flera branscher får fler utbildade elitidrottare i framtiden; lärare, ingenjörer, jurister, läkare och många andra spännande yrken, säger Liselotte Ohlson.

Läs hela Riksidrottsförbundets nyhet här

Fakta Elitidrottstipendium 2020-2021

• Stipendiet delas ut årligen av Riksidrottsförbundet och Svenska Spel
  • Antal sökande var 394 idrottare.
  • De sökande var från 50 olika specialidrottsförbund.
  • Av de 394 sökande var 183 män (46 procent) och 211 kvinnor (54 procent).

Beslut 2020-2021

• 60 stipendium à 50 000 kronor.
  • Stipendiater från 35 olika specialidrottsförbund.
  • 38 stipendiater är kvinnor (63 procent) och 22 är män (37 procent).
  • Alla 60 stipendiater håller landslagsnivå i sin idrott, ett flertal har medverkat på EM, VM eller OS (junior/senior) och ett antal har tagit medalj på internationella mästerskap.
  • Av de 60 stipendiater studerar 59 program/kurser på Universitetet/Högskola, 1 läser på Folkhögskola, några exempel på utbildningar är socionom, civilingenjör, jurist och läkarprogrammet.

Agnes Wredenberg

Verksamhetschef Mittuniversitetets idrottsakademi