Disputation i pedagogik: Ulrika Bergstrand
Välkommen till en disputation i pedagogik där Ulrika Bergstrand försvarar avhandlingen "Styrning och re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy på nationell och lokal nivå".
I denna avhandling beskrivs och analyseras re-kontextualisering av värden i utbildningspolicy. De två olika nivåer som studerats är den nationella myndighetsnivån i form av Skolinspektionens personalenkät under åren 2010–2015 samt den kommunala nivån i form av intervjuer med 18 kommunala skolchefer i gles- och landsbygd. Det specifika innehåll i utbildningspolicy som studerats är värden. Resultaten visade att ett dominerande policymål är att skolan ska främja elevernas kunskapsutveckling samt inkludera alla elever i undervisningen. Studien pekar också på att värden gällande elevers fostran till demokratiska medborgare i gles- och landsbygd inte kan ses som ett avslutat kapitel, även om den nationella nivån i hög grad betonar elevernas individuella rättigheter.
Läs en sammanfattning av avhandlingen
Läs eller ladda ner hela avhandlingen
Anmälan
Disputationen sker digitalt samt med möjlighet att delta på plats på Campus Sundsvall. För att delta i denna behöver du anmäla dig senast 14 januari för att få zoom-länken eller information om i vilken sal disputationen hålls.
Observera att utveckling av den pågående coronapandemin kan innebära att vi helt ställer om till en digital disputation.