Chokladtävling avgjord – Mittuniversitetet i smakfull presentförpackning

Spara favorit 13 dec december 2016

Under hösten har studenter på Grafisk design och kommunikation samt Industridesign fått i uppdrag att designa en choklad som ska ingå i Mittuniversitetets profilsortiment. Uppgiften har varit utformad som en tävling och nu har en vinnare utsetts.

Totalt nio olika förslag har tagits fram av studenterna. Projektet har skett i samarbete med Spikarö Karamell & Pralin, där studenterna bland annat fått goda råd och gjort ett studiebesök för att sätta sig in i processen med chokladtillverkning. Uppgiften har varit att ta fram en chokladprodukt som speglar Mittuniversitetet. En jury bestående av representanter från Mittuniversitetets designutbildningar, Servicecenter och kommunikationsavdelning samt från Spikarö Karamell & Pralin, Design i Västernorrland och reklambyrån Accidens har sedan bedömt deras olika förslag och nu alltså utsett en vinnare.
– Tanken är att den vinnande chokladen ska produceras och säljas som en profilprodukt i vårt Servicecenter. Vi hoppas kunna lansera den till påsk, säger Lena Ernerfeldt Burman, kommunikatör och projektledare för chokladtävlingen.

Totalt har 36 studenter från utbildningarnas andra år deltagit i tävlingen, som består av två delmoment, dels att ta fram gjutformar dels att ta fram förpackning till både chokladpraliner och chokladkaka, berättar Anna-Sara Fagerholm, kursanvarig.
– Det här är ett spännande och lärorikt designprojekt med många kunniga samarbetspartners. Studenterna har jobbat på med stort engagemang och mycket mod. Det har varit roligt att handleda studenterna i ett tvärdisciplinärt projekt som i detta fall blir till verklighet, säger hon.

Det vinnande bidraget, med namnet Snacka Chocolate, har tagits fram av studenterna Linda Bengtsson, Annica Karlsson, Isabella Legetth och Louise Dahl.

Juryns motivering:
”En tidlös och sprudlande design med stark självkänsla som genom de små detaljerna lyckas skapa en visuell bild av vårt lärosäte, samtidigt som det fångar hantverket på ett inspirerande sätt. Designen sticker ut utan att vara alltför högljudd och vi ser att den kan utvecklas med ytterligare element för att kunna spegla båda våra campusorter och därigenom säljas som en profilprodukt i universitetets profilshop. I designen tas dels Mittuniversitetets varumärke tillvara, dels visar lösningen upp arkitekturen på campus i ett lekfullt formspråk som kommer att göra förpackningen relevant för en lång tid framåt.”

Se alla bidrag här nedan:

Bidrag till chokladtävlingen

Tillabaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu