Forskare vid Mittuniversitetet prisas som innovatörer

Spara favorit 6 sep september 2016
Professor Armando Córdova och doktor Samson Afewerki får SKAPA-stiftelsens utvecklingsstipendium i Västernorrland.

Forskarna dr Samson Afewerki och professor Armando Córdova vid forskningscentret FSCN får SKAPA-stiftelsens utvecklingsstipendium i Västernorrland. Som vinnare i länsfinalen får de 15 000 kr som belöning för utvecklingen av en unik och miljövänlig metod för att selektivt sönderdela lignin och omvandla det till produkter med ett högre marknadsvärde, exempelvis flytande biobränsle, polymerer och läkemedel.

Forskarnas innovativa teknologi använder giftfria organiska katalysatorer och är direkt implementerbar i existerande industriell storskalig produktion och den kommer till nytta för pappersindustri, skogsägare och drivmedelsföretag. Marknaden för lignin till biodrivmedel bedöms ligga mellan 200 till 360 miljarder svenska kronor per år.

- Vi har fått utvecklingsmedel från Vinnova och stipendiet är ett nytt bevis på att fler ser potentiell i vår innovation. Det kommer att vara en stor drivkraft för att snabbt kunna förverkliga vår vision och nå ut till marknaden med våra produkter och tjänster, säger Samson på frågan om vad priset betyder för utvecklingen av deras innovation.

Juryn fann att Samson och Armando med målinriktad forskning och tydlig riktning mot kommersialisering hade skapat en unik tillverkningsmetod med en hållbar, miljövänlig och kostnadseffektiv teknik som går att applicera i flera olika branscher för tillverkning av till exempel biobränslen, polymerer och läkemedel. Metoden är patenterad och på väg ut på marknaden.

Med vinsten kommer Samson och Armando också att representera Västernorrlands län vid den nationella finalen i Stockholm 10 november. Där tävlar 24 länsfinalister om 500 000 kr i prispengar. Förväntningarna är stora eftersom förra årets vinnare var från Västernorrland.

- Vi hoppas verkligen att vi kan försvara titeln och ta hem förstapriset till Västernorrland även i år, säger Samson.

SKAPA-stipendiet är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel med syfte att uppmärksamma och stödja innovatörer så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Samson och Armando har under de senaste åren tagit del av rådgivning genom Mittuniversitetets innovationsverksamhet och erhållit så kallade verifieringsmedel för att utreda den kommersiella potentialen i idén.

Tillabaka till toppen
Stäng meny