Sveriges största medieredaktioner samlades på Mittuniversitetets rekryteringsdag

Spara favorit 31 mar mars 2017
Mittmedia och Sveriges Radio var några av medieföretagen på plats

Den 29 mars kom Aftonbladet, Expressen, Mittmedia, SVT, Sveriges Radio till Campus Sundsvall för att träffa studenterna på journalistprogrammet och för att berätta varför de ska söka praktikplats och jobb hos just dem.

– Jag kontaktas väldigt ofta av nyhetsföretag som vill veta om vi har några studenter som kan ta sommarjobb eller inhopp på deras redaktioner och det var så jag fick idén att skapa en rekryteringsdag säger Peter Jonriksson, programansvarig på journalistprogrammet vid Mittuniversitetet.

I mediebranschen talas det ofta om en bransch i stor förändring, en förändring som går fort i och med digitala mediernas utveckling och att det bidragit till en tuff arbetsmarknad med bland annat nedskärningar. Men budskapet som medieföretagen förmedlade var att det alltid finns jobb för duktiga journalister som brinner för sitt yrke.

– Det är roligt att träffa unga som vill satsa på detta tuffa yrke, och då menar jag utifrån hur arbetsmarknaden ser ut. Jag är säker på att journalistiken har en ljus framtid för duktiga journalister och det är extra roligt att träffa dem som brinner för detta, jag tycker det är kul att vara här, säger Magnus Ringman, stabschef på Aftonbladet.

Peter Jonriksson programansvarig tycker det känns som om det hänt något i branschen, företagen är angelägna om att träffa våra studenter och vi ser det som en självklarhet att ha täta kontakter.
– Vi har flera olika samarbeten med flera redaktioner och ett branschråd som hjälper oss att hålla vår utbildning modern och konkurrenskraftig.

Någon som sedan tidigare kände till våra duktiga studenter var Johannes Selåker från Expressen.
– Jag vet att det finns mycket bra kvällstidningsjournalister härifrån. De kommer ut från utbildningen med en stor praktisk kunskap och det passar kvällstidningar.

Oscar Nord på Mittmedia framhåller vikten av att ha en bra journalistutbildning nära sin verksamhet och hoppas på att kunna locka fler till yrket.
– Vi behöver anställa bra människor och vi är tacksamma över att det finns en bra journalistutbildning i Sundsvall.

Läs även: De vill alla jobba som journalister (Aftonbladet.se)

Rekryteringsträff för journalistprogrammet

Magnus tipsar blivande studenter

Journalistprogrammet

Magnus Ringman, Stabchef på Aftonbladet

– Brinner du verkligen för journalistyrket så ska du söka dig hit men det kräver också 100 procent engagemang och arbetsmarknaden är tuff, säger Magnus Ringman Aftonbladet

Johannes och Emma tipsar nya studenter

Journalistprogrammet

Johannes Selåker och Emma Malmlöf, Expressen

– Var öppen för att testa olika saker, att jobba som reporter, jobba med TV, sociala medier och så vidare, säger Emma Malmlöf.

– Var prestigelös, testa alla nya sociala medier som kommer för att vara snabb i omställningen, säger Johannes Selåker.

Tillabaka till toppen
Stäng meny