November: Anou Persson

Spara favorit 15 nov november 2018
Anou Persson Månadens alumn oktober 2018
Anou Persson, månadens alumn november 2018

Anou läste på Mittuniversitetet och arbetar idag som kommunikatör på DIGG - Myndigheten för digital förvaltning. Läs om Anous resa från student och egenföretagare!

Vad pluggade du på Mittuniversitetet, och när tog du examen? 

Jag läste kurser i Sundsvall och plockade ihop en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap 2005.

Var arbetar du nu och hur länge har du arbetat där?

DIGG – myndigheten för digital förvaltning sedan den 1 sept.

Berätta om ditt arbete

Jag jobbar som kommunikatör. Och jobbar bl.a. med kommunikationsstrategier för våra regeringsuppdrag, arbetsgivarvarumärke, internkommunikation och vårt deltagande på mässor.

Berätta lite kort om din yrkesresa

Jag började med att starta eget företag och jobbade som konsult inom marknadsföring och kommunikation i knappt 2 år. Efter det har jag jobbat inom alla sektorer, privat- kommunalt och nu offentlig verksamhet.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

Jag valde att starta eget företag.

Vad är roligast med ditt jobb?

Att jag får träffa en massa intressanta människor och få lära sig om hur olika verksamheter och sist men inte minst jobba med ett ämne och område som jag älskar. Jag brinner nämligen för ämnet kommunikation och är helt övertygad om att varje organisation, ledare och företag måste planera och paketera sina budskap för att nå fram och skapa resultat.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

Jag jobbade extra vid sidan av mina studier.

Vilken nytta har du haft i arbetslivet av dina studier?

Tack vare min uppsatsskrivning fick jag bra verktyg i hur jag skapar en god struktur i större arbeten.

Kan du ge tre karriärtips?

  1. Var inte kräsen! Ta alla slags uppdrag och jobb inom kommunikation till en början för att komma in på arbetsmarknaden.

  2. Bli bra på affären – mao, du måste förstå din organisation/företags uppdrag och lära dig om kärnverksamheten för att skapa bra kommunikation och få förtroende internt.

  3. För att vara duktig i sitt arbete behövs det inte enbart kunskaper inom sitt område, det är minst lika viktigt att vara en bra kollega och kunna samarbeta.