Januari: Thomas Jonasson

Spara favorit 16 maj maj 2019
Månadens Alumn Januari 2019 Thomas Jonasson

Thomas studerade Informations- och PR programmet i Sundsvall mellan 2013 och 2016.

Var arbetar du nu och hur länge har du arbetat där?

Sedan andra året av mina studier har jag drivit ett par olika företag. Just nu jobbar jag heltid med ett av dem, ett mjukvaruföretag som heter Pinguin. Pinguin grundades för snart 3 år sedan, våren 2016.

Berätta om ditt arbete.

På Pinguin har jag titeln CMO, det innebär att jag är ansvarig för alla kommunikations- och marknadsföringsaktiviteter som företaget genomför. Utöver den rollen ansvarar jag också för företagets tillväxtfinansiering, dvs riskkapital och lån, samt är styrelseledamot. Det är ganska vanligt med multi-roller i företag där vissa utav ägarna även är anställda, som i Pinguins fall.
Utöver arbetet med Pinguin hjälper jag andra företagare, de som står inför ungefär samma utmaningar som jag gjort, med affärs- och finansieringsstrategi. Idag hjälper jag t.ex. ett mobilspels-företag som ska ta in riskkapital.
Till och från arbetar jag också som teknik- och strategikonsult för en utav de svenska bankerna, det är riktigt spännande faktiskt och annorlunda. Men den absoluta majoriteten av min tid går såklart åt till Pinguin, som är min verkliga passion.

Berätta lite kort om din yrkesresa.

Min yrkesresa är och har varit rätt så annorlunda tror jag.
Jag och Johan (Pinguins andra grundare) började jobba som webb- och marknadsföringskonsulter under vårt andra studieår på Mittuniversitetet. I början satt vi på Innovations-avdelningens kontor på campus mest hela dagarna. Vi hade hur kul som helst. Det visade sig att det fanns en del företag som tyckte att vi hade bra idéer, och som ville få hjälp med att sälja saker på nätet, vilket var det vi tyckte var roligast att jobba med också. Under 2016, alldeles efter c-uppsatsen i skolan, fick vi vår första finansiering till det andra bolaget vi ville starta, Pinguin. Pinguin, som är en så kallad marketing automation-mjukvara, är en tjänst som är framtagen baserat på de specifika kundlojalitets-problem vi insåg var väldigt generaliserbara för hela marknaden, när vi jobbade som konsulter för e-handlare.

Vi blev också under 2016 utsedda till årets universitets-företagare i Sverige av Tillväxtverket. Vi fick, förutom äran, åka till Bangkok och representera Sverige bland 52 länder på det globala eventet. Supercoolt! 

Idag är vi ytterligare något år framåt i tiden och Pinguin har blivit det mest omfattande projektet i mitt liv, med råge. Idag samarbetar vi med större teknikföretag, som Microsoft t.ex., Vi har kunder som jag bara kunde drömma om för ett par år sedan. Vi har också flera galet smarta människor inblandade och investerare som hjälpt oss otroligt mycket under resan.

Hur gjorde du för att etablera dig på arbetsmarknaden efter dina studier?

Att börja jobba som konsult redan under studietiden var i början enbart ett sätt för mig att garantera att jag skulle sticka ut på arbetsmarknaden. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle kunna leva på en egen verksamhet, men som tur var har det fungerat så här långt.

Vad är roligast med ditt jobb? 

Att det är lite grann som att spela ett nytt tv-spel på högsta svårigheten varje dag. I den här typen av jobb finns det inga dagar där jag bara stämplar in och låter dagen gå. För att vi ska lyckas måste jag aktivt och medvetet, tänka, styra och producera de mest optimala lösningarna för alla situationer och problem, varje dag. Det är verkligen utmanande, eftersom väldigt få processer går som på räls i ett nytt mjukvaruföretag.

På vilket sätt hade du kontakt med arbetsmarknaden under studietiden?

Genom arbetet med företagen och även under min praktiktid, som jag genomförde på ett dataanalys-företag i Stockholm.

Vilken nytta har du haft i arbetslivet av dina studier?

Framförallt är den lite mer djuplodande förståelsen du på Informations- och PR programmet får av media viktig. Jag har exempelvis skrivit massor utav pressmeddelanden, varav vissa publicerats i olika större affärstidningar, Dagens Industri t.ex. Media är jätteviktigt för vår typ av företag och jag tror inte det hade varit lika självklart om jag inte hade förstått fenomen som medielogik och målgrupper.

Vad tyckte du om att studera på Mittuniversitetet?

Det var hur kul som helst. För mig är Mittuniversitetet en väldigt speciell institution. Jag pluggade på MIUN, träffade min grundar-kollega Johan där, startade mitt första företag, och idag är faktiskt Pinguin till viss del ägt av universitetets investmentbolag. Jag hade då och har nu en väldigt fin bild av och relation till, universitetet, det har haft en extremt central roll i mitt yrkesliv.

Kan du ge tre karriärtips?

1. Min huvudsakliga filosofi i jobbet, eller egentligen i livet, är och kommer nog alltid vara, karma, hjälp andra kravlöst. Ju fler människor, eller för den delen, organisationer, du skapar något slags värde för, desto mer värde kommer du få tillbaka, någon gång i framtiden. Det är en väldigt enkel regel, eller kanske snarare ett perspektiv, som jag enbart vunnit på hittills. 

2. Det är okej att inte veta vad man vill bli när man blir stor, i alla åldrar. Känner du dig inte speciellt peppad på något definierat yrke, eller på att jobba överhuvudtaget, så börja fundera på hur du kan utnyttja de passioner du har i livet istället. Vill du t.ex. bara spela Tv-spel hela dagen, så gör det, men prova att slå på kameran och streama också.

3. Jag har upplevt att de mest framgångsrika människorna sällan är smartare än vad vi andra är, de tror bara väldigt mycket på sin egen förmåga, och det kommer man extremt långt med i dagens samhälle. Det bästa med självförtroende är att du kan inbilla dig själv att du har det, så därför tror jag att vem som helst kan lyckas med nästan vad som helst.