Välkommen till öppet seminarium: Formativ bedömning av elevers multimodala texter
Så här gör du för att lägga till händelsen i din kalender
Cupcake ipsum dolor. Sit amet oat cake. Gummi bears tiramisu lollipop pie tootsie roll sesame snaps bonbon apple pie. Lemon drops jelly beans biscuit ice cream pastry.
Cupcake ipsum dolor. Sit amet oat cake. Gummi bears tiramisu lollipop pie tootsie roll sesame snaps bonbon apple pie. Lemon drops jelly beans biscuit ice cream pastry.
Cupcake ipsum dolor. Sit amet oat cake. Gummi bears tiramisu lollipop pie tootsie roll sesame snaps bonbon apple pie. Lemon drops jelly beans biscuit ice cream pastry.

Med en alltmer digitaliserad skola ökar elevers användning av olika uttryckssätt. Det förväntas av lärare att kunna både undervisa och bedöma dessa multimodala texter. Kan man verkligen förvänta sig att alla lärare redan besitter denna kompetens?
I den här föreläsningen diskuterar Eva Insulander bedömning av elevers multimodala texter, dvs. sådana texter där olika uttryckssätt finns med. Det kan till exempel vara kortare filmer där bild, ljud, tal och skrift samspelar. Hon ger också exempel på hur lärare kan arbeta formativt med bedömning så att elevers intressen och lärande uppmärksammas och erkänns. Bedömningens fokus ligger på det lärande som sker och som kan upptäckas, snarare än på att stämma av mot det förväntade.