Ämnesintegrerad undervisning i naturvetenskap, teknik och matematik

Spara favorit 16 sep september 2019
Sök Search

Välkommen till ett seminarium om ämnesintegrerad undervisning i naturvetenskap, teknik och matematik.

Under hösten får Mittuniversitetet besök av Lyn D. English, professor i STEM Education (Science, Technology, Engineering & Mathematics) vid Queensland University of Technology in Brisbane. Under besöket kommer Lyn att hålla en workshop för lärare som vill utveckla integreringen av dessa ämnen i sin undervisning.

Seminariet kommer både att innehålla en bakgrund om olika perspektiv på STEM i utbildning och en workshop med exempel på hur man kan genomföra undervisning där dessa ämnen integreras. Seminariet hålls på engelska. Efter seminariet får deltagarna möjlighet att samtala om innehållet.

Datum: 7 oktober 2019
Tid: 13.00-16.30 (inkl. fika)
Plats: D015, Campus Sundsvall
Målgrupp: lärare i grundskolans åk 1-9

Program
13.00-15.00       Seminarium Lyn D. English
15.00-15.30       Kaffepaus
15.30-16.30       Kollegiala samtal utifrån seminariet Anna-Karin Westman

Deltagande via zoom
Du som inte har möjlighet att ta dig till Sundsvall kan delta i seminariet via zoom från egen dator. Zoom är ett e-mötesverktyg som används för att hålla föreläsningar på distans.  Vi skickar information innan mötet med länk och information om hur du kommer igång.  Väljer du detta alternativ vill vi att du noterar detta i Anmälan i fältet ”Särskilda behov eller övriga upplysningar” ("Deltar via zoom").

Kontakt
Anna-Karin Westman, koordinator RUN (Regionalt utvecklingsnärverk)
Maggi Sandin, handläggare RUN (Regionalt utvecklingsnätverk)

 

Så här presenterar Lyn seminariet:

STEM Education: Perspectives, Challenges, and Integrated Projects

This session will comprise two main parts: (a) an overview of different views on, and approaches to, STEM education, and (b) approaches to designing integrated projects for classroom implementation.

STEM education has received a good deal of attention in the past decade with mixed views on its nature and on how it should be implemented. This session will explore a few of these views and consider some approaches to developing integrated classroom projects.

Booklets of classroom activities that have been implemented across grades 3 through 9 will be presented to illustrate some ways in which the STEM disciplines can be integrated to advance students’ learning. Examples will include engineering and engineering design processes that form a powerful link in integrating the disciplines.         

 

Anmälan