Att leda lärande och utveckling
Den här aktiviteten riktar sig till personer som har i uppdrag av sin rektor att leda utvecklingsarbete och kollegialt lärande i sin förskole- eller skolverksamhet.
Syfte
Aktiviteten syftar till att deltagarna, via aktuell forskning och beprövad erfarenhet, stärker sina kunskaper och förmågan att leda utvecklingsarbeten genom kollegialt lärande i sin verksamhet.
Genom ökad kunskap om utvecklingsprocesser och förmåga att leda dessa ökar möjligheten att bidra till en kompetensutvecklingskultur i den egna verksamheten, som kännetecknas av ett undersökande, utforskande och reflekterande förhållningssätt.
Målgrupp
Den här aktiviteten riktar sig till personer som har i uppdrag av sin rektor att leda utvecklingsarbete och kollegialt lärande i sin förskole- eller skolverksamhet (exempelvis specialpedagoger, förstelärare, arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger).
Huvudsakligt innehåll
Aktiviteten omfattar fyra digitala tillfällen (rektor deltar vid första tillfället). Tillfällena innefattar både teoretiska och praktiska perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete och kollegialt lärande. Innehållet kopplas till deltagarnas egna erfarenheter, dilemman och frågor hämtade från den egna skolpraktiken.
Under dessa tillfällen kommer vi att beröra bl a följande innehåll:
- Hur ett tillitsfullt klimat kan skapas och kommunikationens kraft och betydelse i utvecklingsarbete för att konstruktivt hantera motstånd
- Ramar och strukturer som är nödvändiga för kollegialt lärande
Fullständigt program inkl zoom-länkar bifogas med Välkomstbrevet ca två veckor innan träffen.
Datum och tid
Utbildningsinsatsen som ges digitalt via verktyget Zoom, omfattar 4 tillfällen (datum meddelas senare). Samtliga träffar ges kl 14.00-16.30.
Kostnad
Aktiviteten är kostnadsfri för deltagare från kommuner anslutna till RUN.
Intresseanmälan
Är du intresserad av denna kurs? Kontakta då någon av nedanstående kontaktpersoner.