Att leda undervisningspraktiker i förskolan
Leder du en förskola som behöver utveckla sina undervisningspraktiker? Då är detta kursen för dig!
Kursen vänder sig till rektorer som önskar öka sin kunskap och förmåga att leda och organisera för att utveckla förutsättningar för undervisningspraktiken i förskolan.
Kursen kommer att ge teoretiska- och praktiska exempel på förbättringsarbeten för utveckling av förskolans lärmiljö för både barn och vuxna.
Vidare kommer kursen även att bidra till en ökad förmåga att leda och organisera utveckling genom ett individuellt genomfört förbättringsarbete på den egna förskolan.
I kursen kommer både forskare och erfarna praktiker att föreläsa med sina expertkompetenser.
Innehåll
- Tema 1 Förskolans uppdrag, särart, utbildning och undervisningsuppdrag i vetenskaplig belysning. I temat problematiseras förskolans uppdrag i en historisk och vetenskaplig belysning.
- Tema 2 Förskolans undervisningspraktiker och didaktiska förutsättningar och möjligheter. I temat behandlas förskolans lärande – och undervisningsuppdrag samt skolformsspecifika didaktiska förutsättningar för en god lärmiljö.
- Tema 3 Leda systematiskt kvalitetsarbete. I temat behandlas perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete som förutsättningar för att som ledare utveckla undervisningspraktiker.
Länk till kursplan och litteraturlista.
Anmälan
Anmälningsperioden för Fortbildning för rektorer:
- 15 mars till 17 april inför höstterminsstart
- 15 september till 17 oktober inför vårterminsstart
Anmälan görs av skolhuvudman.