Skidskyttelandslaget testar kompressionskläder på Nationellt vintersportcentrum

Mån 27 aug 2018 11:36

Wolfgang Pichler, tränare för svenska skidskyttelandslaget kontaktade Kerry McGawley, centrumledare vid Nationellt vintersportcentrum (NVC) i slutet av juli och ville få hjälp att göra ett utvecklingsprojekt för att undersöka om kompressionskläder kan förbättra prestationen hos skidåkare.

Mona Brorsson på rullbandet hos NVC. Hon ingår i ett test av kompressionskläder.
Mona Brorsson körde sitt första prestationstest på rullbandet vid NVC utan kompressionskläder. Foto: Pelle Fredriksson, Mittuniversitetet.

– Trots att det var väldigt kort varsel, med tanke på planering och bemanning, så ville jag hjälpa laget. Wolfgang är systematisk, påläst och innovativ och hans idéer är vetenskaplig välgrundade. Dessutom har han en fantastisk grupp elitskidskyttar. Det är roligt att jobba med dem och vi vill stöda deras utveckling, såklart, säger Kerry McGawley.

– Eftersom vi har testat alla landslagsåkare tidigare och har koll på deras fysiologiska nivåer, så kunde vi snabbt lägga upp ett protokoll för att testa och jämföra deras prestation med och utan kompressionskläder, fortsätter Kerry.

Försökspersoner i projektet är alltså skidskyttelandslaget, både herrar och damer, inklusive några av våra medaljhjältar från OS i Pyeongchang. De som var med på listan är: Hanna Öberg, Mona Brorsson, Johanna Skottheim, Sebastian Samuelsson, Jesper Nelin, Martin Ponsiluoma och Torstein Stenersen.

Varje åkare körde två olika prestationstest vid varje testtillfälle, ett som var 15-20 min långt följt av ett mycket kortare test som simulerade en sprint, både med och utan kompressionskläder. Nu är det upp till forskarna att utläsa om resultaten visar någon skillnad i prestation.

– Det finns ett flertal studier gjorda på löpare och cyklister med kompressionskläder, men inte på skidåkare. Skidåkare använder sig av en stor muskelmassa i både armar och ben, som kanske kan påverkas positiv av kompressionskläder. Dessutom tävlar skidskyttar i kylan, där en helkompressionsdräkt inte påverkar kroppstemperaturen negativt som inom andra idrotter. Så förutom att hjälpa skidskyttelandslaget så kan vi utöka kunskapsbasen en aning med den här studien, säger Kerry McGawley.

Teorin bakom kompressionskläder är att de kan hjälpa till att öka blodgenomströmningen i musklerna. I de allra minsta blodkärlen finns klaffar som släpper tillbaka blodet till hjärtat, dessa klaffar aktiveras av tryck, till exempel när musklerna används och skapar tryck på blodkärlen. Tanken är alltså att trycket som kommer från kompressionskläderna ska aktivera klaffarna och därigenom öka blodgenomströmningen i musklerna.

– Det kommer bli spännande att se om kompressionskläderna har någon effekt på prestationen. Vi får återkomma när resultaten är analyserade, säger Kerry McGawley.

Kerry McGawley, NVC

Sidan uppdaterades 2018-09-05