Nu lanseras Mittuniversitetets egna choklad

Spara favorit 18 maj maj 2017

Ett äkta mathantverk med specialdesignad förpackning – det är Mittuniversitetets nya profilprodukt. Det handlar om en exklusiv choklad som är resultatet av samarbete mellan designstudenter och Spikarö karamell och pralinfabrik.

Nu är den klar, Mittuniversitetets unika profilprodukt, en kvalitetschoklad med en kakaohalt på 70 procent, toppad med torkade lingon och blåbär från regionen. Den är formgiven av designstudenterna Linda Bengtsson, Annica Karlsson, Isabella Legetth och Louise Dahl.
– Det har varit en väldigt rolig och lärorik process. Vi har lärt oss mycket om hur en produktionskedja kan se ut och hur tidskrävande den kan vara när man går från en skiss till en verklig produkt. Det är otroligt nyttigt att sedan ha med sig ut i arbetslivet, säger de. 

Det hela började med en tävling bland designstudenterna i höstas, berättar Lena Ernerfeldt Burman, kommunikatör och projektledare.
– Vi ville skapa ett samarbete mellan de olika designutbildningarna och det lokala näringslivet, och det blev väldigt lyckat. Jag skulle vilja kalla det för ett klockrent exempel på hur bra arbetsmarknadsanknytning i utbildningarna kan fungera, säger hon.

Studenternas uppgift har varit att dels designa förpackningen, dels ta fram gjutformar. Själva chokladen har sedan Spikarö karamell och pralinfabrik komponerat ihop.
– Det här har varit ett spännande och lärorikt designprojekt med många kunniga samarbetspartners. Studenterna har jobbat på med stort engagemang och mycket mod. Det har varit roligt att handleda de i ett tvärdisciplinärt projekt som i detta fall blir till verklighet, säger Anna-Sara Fagerholm, kursansvarig för Grafisk design och kommunikation.

Läs mer om tävlingen

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu