Vandringsevent i fjällen ger mersmak

Spara favorit 17 aug augusti 2018
Från vandringen mellan Nikkaluokta och Abisko sommaren 2017. Foto: Daniel Wolf-Watz.

Kan en 11 mil lång fjällvandring locka nya besökare till den svenska fjällvärlden och vill de sedan återvända? En studie från turismforskningsinstitutet ETOUR på Mittuniversitetet tyder på att ett av Sveriges största fjällevent, Fjällräven Classic, kan ha den effekten.

− Vår studie visar att en klar majoritet av deltagarna gör sitt första besök i de svenska fjällen när de deltar i vandringen. Och hela 86% svarar att det är sannolikt att de kommer att återvända och att evenemanget bidrar till detta. Man kan gott säga att Fjällräven Classic fungerar som en introduktion till området och att dess deltagare får smak för den typen av upplevelser, säger Daniel Wolf-Watz, forskare vid ETOUR.

Fjällräven Classic är ett vandringsevent som går från Nikkaluokta till Abisko i den lappländska fjällvärlden. Årets upplaga inleds 17 augusti och i år deltar 2000 vandrare från över 40 olika nationer, vilket gör eventet till ett av Sveriges största, årligen återkommande evenemang i de svenska fjällen.

I samband med fjolårets arrangemang genomfördes en studie av turismforskningsinstitutet ETOUR för att öka kunskapen om deltagarbaserade friluftsevenemang i fjällvärlden. Förutom en observation under själva evenemanget omfattar studien enkätsvar från 2 664 tidigare deltagare.

− Vi vet sedan tidigare att möjligheten att på ett säkert och kontrollerat sätt uppleva fjällen lockar människor som inte har så stor fjällvana. När människor är trygga finns möjligheter till positiva upplevelser. Svaren från studien visar att deltagarna främst förknippar vandringen med känslor som glädje och frihet, säger Andreas Cederlund, chef för produkt- och varumärkesupplevelser på Fjällräven.

Fjällräven Classic har lockat mer än 20 000 deltagare sedan starten 2005. Syftet var då som nu att inspirera svenskar att upptäcka sin egen fjällvärld genom en fjällvandring där man bär sin egen utrustning, sover i tält och lagar sin egen mat. Dygnet runt-bemannade kontrollstationer ungefär var 20:e km med bland annat sjukvårdspersonal gör att naturmötet upplevs tryggt och säkert.

− Närmare 90% av deltagarna framhäver just naturkontakten som en av de största behållningarna. De vill uppleva naturen och det unika område som de svenska fjällen utgör. Så gott som alla svarande ser också området som ett naturlandskap att bevara och skydda, säger Daniel Wolf-Watz.

Den fullständiga rapporten kan du läsa här: https://www.miun.se/etour/ETOUR-Publikationer/Publikationsarkiv/upplevelser-och-effekter-av-evenemang-i-fjallen/

Kontaktpersoner:
Andreas Cederlund, chef för produkt- och varumärkesupplevelser, Fjällräven, 070-290 11 80
Daniel Wolf-Watz, forskare vid ETOUR, 070-246 43 57

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu