Checklista när du blivit antagen

Äntligen är det snart dags för en ny termin! Är du antagen ska du göra det här nu.

1. Tacka Ja till din plats (gäller endast utbildningar med start vår och höst)

Ditt antagningsbesked ser du på Antagning.se.

Till höst- och vårterminerna måste du tacka ja till din plats i det första antagningsbeskedet, detta för att inte förlora platsen. Vid urval 2 behöver du inte tacka ja när du är antagen.

Till sommarkurserna/sommarterminen och Vidareutbildningar för yrkesverksamma (VIFY) som normalt startar till hösten krävs det inget svar. 

Tacka ja till din plats

2. Ta del av ditt välkomstbrev och litteraturlista

I välkomstbrevet från din utbildning hittar du viktig information inför dina studier. Här finns bland annat information om när utbildningen startar och vilka eventuella digitala verktyg utbildningen använder, till exempel vår lärplattform Moodle.

Läser du ett program ser du vilka kurser du ska läsa i din utbildningsplan i välkomstbrevet. Du hittar kurslitteraturen för varje kurs i respektive kursplan som du kan söka fram i vår kursplansök.

 

Sök ditt välkomstbrev

 

OBSERVERA! Informationen i ditt välkomstbrev kan fyllas på allteftersom det närmar sig termins- eller kursstart. Ladda gärna ner det igen nära starten så har du den senaste infon!

3. Fixa boende om du behöver flytta

Både Sundsvall och Östersund har bostadsgaranti för studenter. För att den ska gälla måste du aktivt söka bostad och uppfylla de krav som finns för garantin. Det är också viktigt att du söker bostad så snart som möjligt. 

 

Så skaffar du bostad

4. Sök fram ditt schema

Sök fram kurs- eller programschema i vår schemasök. Om du läser en distanskurs helt över internet kan det hända att schemat inte finns i schemasöken. Då hittar du information om tider och upplägg i ditt välkomstbrev.

 

Sök ditt schema

5. Sök pedagogiskt stöd

Om du är i behov av pedagogiskt stöd måste du söka det minst en vecka innan kursstart för att vi ska kunna hjälpa dig. 

Till sidan om pedagogiskt stöd

6. Skapa ett MiunID

OBS: Du kan skapa ditt MiunID tidigast 20 dagar innan kursstart för vårterminens kurser och 30 dagar för höstterminens kurser.

Med ett MiunID får du tillgång till våra e-tjänster:

  • Ladok, där du registrerar dig på kurser, anmäler dig till dina tentor och kan se dina studieresultat.
  • Universitetsbibliotekets e-tjänster.
  • Lärplattformen Moodle.
  • E-mötesverktyget Zoom.

Du som läst vid Mittuniversitetet nyligen behöver inte skaffa ett nytt MiunID utan använder samma inloggningsuppgifter som tidigare.

Glömt dina inloggningsuppgifter?

Var det länge sedan du läste hos oss kan dina användaruppgifter ha blivit borttagna och därför behöver du skaffa ett MiunID på nytt.

 

Skapa ett MiunID

7. Registrera dig (tidigast tre arbetsdagar innan kursstart, kräver MiunID)

För att du ska kunna påbörja din kurs eller ditt program krävs det att du först registrerar dig. Registreringen gör du i Ladok som du kommer åt via ditt studentkonto på studentwebben. Observera att det kan ta upp till ett dygn från det att du skapat ditt MiunID tills du kan gå vidare och registrera dig i Ladok.

En registrering är viktig för att du skall få dina poäng men även studiemedel från CSN.

När du registrerat dig blir du en aktiv student och får bland annat tillgång till lärplattformen Moodle (eller motsvarande plattform, se ditt välkomstbrev) och våra undervisningslokaler (genom att använda MIUN-kortet).

 

Registera dig på din kurs

8. Gå in i lärplattformen Moodle

Biblioteket i Moodle

Se hur Moodle fungerar

Mittuniversitetets webbaserade lärplattform kallas Moodle och du kommer åt plattformen med ditt MiunID. På en del kurser används annan lärplattform, och det framgår i så fall i välkomstbrevet. Mittuniversitetet erbjuder även e-mötesverktyget Zoom till sina studenter.

Du måste också vara registrerad på en kurs för att få tillgång till Moodle. Från att du registrerat dig på en kurs dröjer det ca 60 min innan du ser och kommer åt din kurs i Moodle. Se gärna filmen om hur Moodle fungerar.

 

Information om e-mötesverktyget Zoom

 

Gå till Moodle

 

P.s Var schyssta med varandra! För att alla ska trivas och få ut så mycket som möjligt av studierna är det viktigt att vi tänker på hur vi uttrycker oss i våra fysiska och digitala klassrum. Det är aldrig okej att förolämpa, kränka eller att på andra sätt störa undervisningen och arbetsmiljön. Tack ❤

9. Skaffa MIUN-tagg

MIUN-taggen använder du bland annat som passerkort, utskrifts- och kopieringskort. Inom kort kommer taggen kunna användas som lånehandling på biblioteket och som indentifikationshandling för väktare. För att kunna skaffa en MIUN-tagg krävs att du har en aktuell kursregistrering och ett MiunID. 


Skaffa MIUN-tagg

10. Bekanta dig med studentstöd och servicetjänster

Att vara student är en fantastisk tid! Men även fast det är kul kan man behöva lite hjälp och stöd ibland. 

Du kan till exempel få hjälp med hälsorelaterade frågor, studieteknik eller att starta företag. Ta någon minut att bekanta dig med vad i kan hjälpa dig med.

 

Vårt studentstöd

11. Delta i introduktionsaktiviteter för nya studenter

För dig som vill lära känna studiekamrater och studentlivet på campusorten är studentkårernas introduktionsaktivieteter givna att delta i!

Välkomstdagen

Digital introduktionsvecka 

Läs mer om introduktion Studentkåren i Sundsvall

Läs mer om introduktion Studentkåren i Östersund

Sidan uppdaterades 2022-07-08