Registrering på kurs

Spara favorit 20 maj maj 2019

När du är antagen till kurs eller program och tackat ja till din plats behöver du registrera dig för att officiellt räknas som student aktuell termin. En registrering är ett krav för att du skall kunna erhålla studiemedel från CSN, kunna delta i undervisningen och anmäla dig till tentamen för din utbildning samt förnya ditt Miun-kort. Du behöver registrera dig för varje kurs du läser och du gör själva registreringen i Ladok.

Notera att du kan registrera dig tidigast två vardagar innan kursstarten. Information om när din kurs startar hittar du i välkomstbrevet från din utbildning. Registreringen gör du i Ladok genom att följa stegen nedan.

Gör så här för att logga in i Ladok och registrera dig

  1. Om du inte redan gjort det börja med att skapa ett Studentkonto på Mittuniversitetet. Observera att det kan bli en fördröjning (mellan 10 minuter till påföljande dag) från det att du skapat ett Studentkonto tills du kan gå vidare och registrera dig på kurs i Ladok

  2. Gå till student.ladok.se

  3. Sök och välj "Mid Sweden university" 

  4. Klicka "Proceed to log in"

  5. Logga in med dina inloggningsuppgifter för ditt Studentkonto på Mittuniversitetet

  6. Registrera dig på de kurser du skall läsa. Läser du ett program måste du registrera dig till varje enskild kurs som ingår i programmet

  7. Registreringsknappen är aktiv när kursen är öppen för registrering vilket normalt är två vardagar innan kursstart Exempel: Om kursen börjar på en måndag kan du registrera dig tidigast torsdagen innan. Hur länge servicen att själv registrera sig förblir öppen, varierar från kurs till kurs och bestäms av varje institution, men normalt bör den vara tillgänglig minst en vecka efter kursstart.

Problem med registrering?

  • Är du antagen med villkor
  • Har du blivit antagen efter att registreringsperioden passerat
  • Har du tidigare varit registrerad på kursen
  • Om det av någon annan anledning inte fungerar att registrera sig 

Ta kontakt med ansvarig kursadministartör för att få hjälp med registrering. För kontaktuppgifter till rätt kursadministratör kontakta Servicecenter

Nya regler för omregistering på kurs

För att öka rättssäkerheten och underlätta administrationen för hur lärosätet ska hantera studenter som vill omregistreras på fristående kurser finns det nu nya universitetsgemensamma regler.

Så här kommer de nya reglerna att påverka dig:

  1. Om du inte tagit några poäng på en kurs som du tidigare varit registrerade på, har du bara möjlighet att omregistrera dig om du gör en ny ansökan till kursen i konkurrens med övriga sökanden.
     
  2. Om du tagit någon högskolepoäng på den kurs som du tidigare varit registrerad på, finns möjlighet till omregistrering på kursen efter det att reservantagningen avslutats. Det här sker dock i mån av plats, och om du skickat in en begäran för omregistrering till din studentexpedition. Omregistrering sker i den ordning en sådan begäran inkommer till studentexpeditionen.
     
  3. Om du tidigare varit registrerad och endast vill examineras på kurs där examinationsuppgifterna finns i lärplattformen, får du tillträde till lärplattformen i anslutning till examinationen.