Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp

VÄLKOMMEN TILL MITTUNIVERSITETET

Eventuella förändringar med anledning av Covid-19
Mittuniversitetets utbildningar är planerade utifrån rådande läge och rekommendationer från våra myndigheter. Eventuella förändringar i exempelvis Folkhälsomyndighetens rekommendationer kan innebära förändringar i utbildningarnas upplägg och planering. Håll dig uppdaterad om läget genom att läsa ditt välkomstbrev igen inför kursstarten. Läs mer om Mittuniversitetets arbete med anledning av coronaviruset och Covid-19 på www.miun.se/corona.

Hej!
Varmt välkommen som student vid Mittuniversitetet och kursen Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation i sociala medier, 7,5 hp.

Vi har glädjen att berätta att du blivit antagen till Strategisk kommunikation i sociala medier, Distans (HT21). Om ni har frågor eller funderingar får ni mer än gärna höra av dig till mig Kent Lövgren – som är ansvarig för kursen, alt. till vår studentsupport eller till studentexpeditionen kerstin.nystrom@miun.se

  • Kurskod: MK108G
  • Anmälningskod: I2331
  • Ort: Flexibel
  • Studieform: Distans
  • Studiefart: 50%
  • Kursperiod: 2021-11-08 - 2022-01-16

Information som du behöver för att komma igång med dina studier kommer att finnas på lärplattformen Moodle som du hittar här efter registrering: https://www.miun.se/student/

Du kommer att få tillgång till kursen den 8 november förutsatt att du har registrerat dig. Registrera dig kan du göra från och med torsdag den 4 november. Kursens ges helt på distans utan fysiska träffar.

Kursinformation

Från och med kursstart kommer nödvändig information som rör kursen att kommuniceras i Moodle. Aktuell litteratur för kursen står i kursplanen som du hittar på www.miun.se/kursplaner. För att hitta rätt kurs skriver du in kurskoden MK108G i sökfältet.

Införskaffa litteraturen innan kursstart och kolla på kursens schema
I Moodle kommer ni hitta en länk till kursens schema/upplägg. Införskaffa kurslitteraturen i god tid före kursstart.

Kurslitteratur

Författare/red: Quesenberry, A, Keith
Titel: Social Media Strategy: Marketing, Advertising, and Public Relations in the Consumer Revolution
Förlag: Rowan & Littlefield
Upplaga: Senaste upplagan
Kommentar: ISBN-13: 978-1442251533, ISBN-10: 1442251530

Författare/red: Haider, Jutta & Sundin, Olof
Titel: Algoritmer. Så påverkar de din vardag.
Förlag: Statens medieråd
Upplaga: Senaste upplagan: https://www.iis.se/docs/algoritmer.pdf
Författare/red: Internetstiftelsen i Sverige
Titel: Svenskarna och Internet
Upplaga: Senaste upplagan:
Kommentar: https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2019/

Författare/red: Coombs, W. T., Falkheimer, J., Heide, M., och Young, P.
Titel: Strategic Communication, Social Media and Democracy - The challenge of the digital naturals
Förlag: Routledge
Upplaga: Senaste upplagan
Kommentar: 188 sidor. Boken finns som E-bok

Författare/red: Brian G. Smith, Arunima Krishna & Reham Al-Sinan
Artikeltitel: Beyond Slacktivism: Examining the Entanglement between Social Media Engagement, Empowerment, and Participation in Activism
Tidskrift: International journal of strategic communication, 2019, Vol. 13, No. 3, 182–196
Förlag: Routledge

Författare/red: W. Scott Sanders, Yi Jasmine Wang & Qi Zheng
Artikeltitel: Brand’s Social Media Presence as Networks: The Role of Interactivity and Network Centrality on Engagement
Tidskrift: Communication Research Reports Vol. 36, No. 2, 2019, pp. 179–189
Förlag: Routledge

Författare/red: Christina Giakoumaki and Areti Krepapa
Artikeltitel: Brand engagement in self-concept and consumer engagement in social media: The role of the source
Bok: Department of Communication, School of Graduate and Professional Education, Deree—The American College of Greece, Athens, Greece
Förlag: Wiley

Författare: John, Leslie K., Mochon, Daniel, Emrich, Oliver, Schwartz, Janet
Artikeltitel: What's the value of a like
År/Volym/nr/sidor: Harvard Business Review
Tidskrift: 2017, mars-april, s. 108-115
Kommentar: 8 sidor

Har du frågor om kursen, litteratur osv, kontakta kursansvarig. Har du frågor om registrering och mer administrativa funderingar vänd dig till vår fakultetshandläggare kerstin.nystrom@miun.se

Innan dina studier kan börja är det tre saker du måste göra
1. Skapa ett studentkonto (tidigast 30 dagar innan kursstart)
Läs mer om hur du skaffar ett studentkonto här

Du som läst vid Mittuniversitetet tidigare behöver inte skaffa ett nytt studentkonto utan använder samma inloggningsuppgifter som tidigare.
Glömt dina inloggningsuppgifter?.

2. Läs igenom aktuell kursplan
I kursplanen finns information om kurslitteratur och annat som styr genomförande för både lärare och studenter.

3. Registrera dig på dina kurser
Du ska själv registrera dig på de kurser du läser under terminen, detta gör du via https://www.miun.se/student/. Du kan registrera dig tidigast två arbetsdagar före kursstart.

Om du inte tänker gå utbildningen du är antagen eller reservplacerad till...
Vänligen gå in på www.antagning.se och lämna återbud. Det kan finnas sökande som står som reserv som vill ha din plats.

Studentinformation
Du hittar checklista för nya studenter, information om studentbostäder och Mittuniversitetets studenttjänster med mera på www.miun.se/antagen

Om du har intyg på en varaktig funktionsnedsättning
Då har du möjlighet att få pedagogiskt stöd, se länk: www.miun.se/funktionsnedsattning

Kontakta oss
Om du har frågor eller funderingar får du mer än gärna höra av dig till oss via kontakt@miun.se eller på telefon 010-142 80 00 kl. 08.00–16.00.

Hoppas att du ska trivas hos oss och finna kursen givande!

Adjunkt / kursansvarig
Kent Lövgren

Med vänlig hälsning
Mittuniversitetet



Kent Lövgren