Studenterna Moa och Hanna får årets hållbarhetspris

Ons 21 sep 2022 11:21

Hur uppfattar förskollärare begreppet hållbar utveckling i förskolan och dess läroplan? Det valde Moa Larsson och Hanna Wickman att undersöka i sitt examensarbete vid förskollärarutbildningen. Det ledde till att de nu tilldelats Mittuniversitetets Hållbarhetspris 2022.

Hanna Wickman och Moa Larsson, stipendiater
Hanna Wickman och Moa Larsson. Foto: Privat

– Det känns såklart väldigt roligt att få ta emot det här priset. Vi visste inte om att vi var nominerade så det kom som en chock. Vi känner oss stolta över att det slit vi lade ner under flera månader uppmärksammas, säger Hanna Wickman och Moa Larsson.

Examensarbetet de nu har prisats för heter ”Ett begrepp som man kanske blir lite rädd för - En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om hållbar utveckling i förskolan”. En slutsats de kom fram till är att samtliga av de tillfrågade förskollärarna har kännedom om begreppet hållbar utveckling men att ämnet behöver prioriteras. Hur förskolorna jobbar med hållbarhetsfrågor i praktiken varierar, samtidigt som det varierar hur man ser på begreppet som helhet.

Hållbarhetspriset består av ett diplom samt utmärkelsen ”Mottagare av Mittuniversitetets pris för bästa självständiga arbete/examensarbete inom hållbar utveckling 2022”. De bjuds även in till Årshögtidens bankett i oktober. Moa Larsson och Hanna Wickman tog examen från förskollärarprogrammet i våras och är nu båda yrkesverksamma som förskollärare.

Här kan du läsa mer om - och nominera - till hållbarhetspriset

Sidan uppdaterades 2022-09-29