Här erbjuds aktiviteter kring rörelse, friluftsliv och naturupplevelser

Tis 07 mar 2023 12:00

I Östersund kan man hyra allt från tält och stormkök till långfärdsskridskor. I Sundsvall får alla vara med och bestämma vilken uteaktivitet som blir härnäst. På båda campusorter finns föreningar som erbjuder studenter aktiviteter i naturen.

Josefine Håkansson
Josefine Håkansson från ÖSIS

Cirka 200 personer är medlemmar i ÖSIS, Östersunds Studenters Idrottssällskap. Föreningen erbjuder veckoaktiviteter så som fotboll, innebandy, volleyboll och badminton men även arrangemang som toppturer till Sylarna och vinterbad en gång per månad. De har även en uthyrning där man kan hyra allt från tält och sovsäckar till långfärdskridskor och olika slags skidutrustningar. Josefine Håkansson är nybliven ordförande i ÖSIS.

– Jag mår som bäst när jag får vara ute i naturen och vara aktiv, jag vill att så många som möjligt ska få samma möjlighet, säger hon.

För att få tal del av aktiviteterna behöver man vara medlem. Föreningen vänder sig främst till studenter, men även andra får vara med. Likaså gäller möjligheten till att hyra utrustning. Alla får hyra, men medlemmar får lite rabatt.

I Sundsvall finns Fritidsgänget

I Sundsvall finns ”Friluftsgänget på miun” både på Facebook och Instagram. Medlemmarna får själva komma med förslag på vad gruppen ska göra och de gör allt från att vara ute och grilla och åka skidor tillsammans.

– Vi anpassar nivån för alla deltagare. Man ska inte känna att man inte kan vara med för att man inte kan åka skidor, de flesta av oss har lärt oss tillsammans, säger Fanny Engström som är en av initiativtagarna till gruppen.

Skidor lånar de gratis på Fritidsbanken och de försöker åka kollektivt så mycket som det går. Gruppen startade 2019 och har i dag 29 medlemmar, målet är att de ska bli fler.

– Leta upp oss på Facebook eller Instagram och går med i gruppen, sen är det bara att hänga på säger Fanny.

Här hittar du ÖSIS

Här hittar du Friluftsgänget på miun

Sidan uppdaterades 2023-03-07