Emelie och Lissett driver studentradio om sex och samlevnad

Tor 23 mar 2023 12:27

Studenterna Emelie Lemberg och Lissett Palma driver sedan hösten 2021 ett radioprogram via Mittuniversitetets studentradio. I programmet pratar dom om sex, samlevnad och sexualitet - och allt däremellan. Ett viktigt ämne de lyfter är normaliseringen av hårt sex bland unga.

två tjejer
Från höger: Lissett Palma och Emelie Lemberg. Foto: Privat.

Idén till att starta ett eget program uppkom när Lisett ansåg att studentradion behövde lite mer varierat innehåll.

– Jag sa till Emelie som är en nära vän att joina mig. Nu sänder vi ungefär en gång i månaden. Vi vill upplysa och informera om hur samhället ser ut idag och dela med oss av våra tankar och funderingar kring allt som rör sex, samlevnad och sexualitet.  Planen är att börja bjuda in gäster som får prata och dela med sig av deras erfarenhet, berättar Lissett.

Nya trender inom sex

Under 2023 utförde Uppdrag granskning skolenkäter som visar att unga vittnar om att hårt sex har blivit det normala. Mittuniversitetet arbetar idag tillsammans med Studenthälsan för att föra dialog om ämnet.

Lissett och Emelie har genom deras radioprogram uppmärksammat den negativa utvecklingen. Genom vår intervju pratar de tillsammans om vad utvecklingen kan bero på, vilka påföljder det kan få, och om det går att prata om det öppet:

Varför tror ni att hårt/våldsamt sex har blivit normaliserat hos unga?

Lissett: Porrindustrin och populärkulturen. Vi ser filmer som 50 shades of grey eller 365 dagar som visar på att det är “spännande” med våldsamt sex. Även memes där det står exempelvis “choke me daddy” eller liknande ord förekommer på sociala medier. Men porrindustrin har definitivt normaliserat att ha våldsamt sex.

Du kan hitta väldigt grov porr på en vanlig hemsida på internet. Börjar man titta på porr som 11-åring kan det gå snabbt och man vill alltid ha grövre och grövre porr, vilket speglar sig i vardagen också.

Emelie: Det blir som ett grupptryck. Man vill vara den som är öppen och gör flest saker. Om man inte gör det så kan man känna sig pryd eller töntig.

Upplever ni att unga vågar prata öppet om normaliseringen kring hårt/våldsamt sex?

Lissett: Ja, i alla fall i vår ålder. Det anses inte som något negativt. Ofta tvärtemot, man vill kanske berätta om det. Däremot talar man sällan om vilka regler och samtal som är ett måste att ha innan man gör sådant.

Emelie: Man pratar mycket om att man vill normalisera det, men ingen tar det där steget att prata typ djupare om det. Man ligger alltid på ytan och reflekterar inte så mycket över det.

Anser ni att det finns någon problematisering kring normaliseringen av hårt sex?

Lissett: Ja självklart. Det kan leda till våldtäkter och att unga personer inte förstår sina egna gränser. Man ska nog fråga sig själv, tycker jag verkligen om detta?

Utför man hårt och våldsamt sex ska det alltid vara noggrant uttalat mellan båda personerna. Man ska helst ha ett stoppord och läsa på kring BDSM exempelvis. Pratar man inte om det innan är det övergrepp. Fråga hellre en gång för mycket än för lite.

Emelie: Alla aspekter handlar om självkänsla... att normalisera att män ska trycka ner kvinnor och förnedra dem kan ju skada kvinnan själv. Det behöver inte göra det, men det kan.

Ser diskussionerna om detta annorlunda ut mellan killar och tjejer?

Emelie: Det är svårt att säga, men de tjejer jag pratar om det så analyserar vi mer om det. Grunder och konsekvenser reflekteras över, medan killar kanske inte har hänsyn till andra aspekter än själva sexet.

Tror ni porr har någon inverkan på ungas syn på sex?

Lissett och Emelie: Ja. Unga växer upp med en telefon i handen som har nästan aldrig några begränsningar. Det leder till att man enkelt hittar saker ens hjärna inte är redo att se. Både tjejer och killar är porrskadade idag. Att tro annat gör nog samhället en björntjänst. Unga tjejer kollar även de på porr och blir påverkade.

Hur tror ni man kan arbeta med att motverka/förebygga att man i sexuella sammanhang går med på sådant som man kanske egentligen inte vill göra?

Lissett: Föräldrar måste prata med sina unga barn. Ta det där obekväma samtalet, berätta att porr inte är verklighet och lär barn sätta gränser. Prata också om att inte gå över någon annans gräns, det är det allra viktigaste.
Vi måste även prata om det i skolan, i alla olika typer av åldrar. Prata om faran med det och lär ut att sex är inte bara själva akten. DEt är samtalet innan, under och efter. Se till att personen du ligger med är okej, bekväm och känner sig trygg. Fråga innan om du vill göra något.

Emelie: Mycket ligger i porrindustrin som glamoriseras. Bara för att någon ser ut att njuta behöver inte den göra det på riktigt. Man måste jobba med själva industrin, om det nu ska finnas måste man prata om samtycke, garantier och skydd.

Är exempelvis samtycke något som bör läras ut i högre grad i exempelvis skolor? Mer öppna samtal i vården? Uppmuntra till att våga prata mer öppet om frågan?

Lissett: Ja, hela samhället har ett ansvar. Både som individ och som helhet att vara informerade och se till att vi inte skadar vår omgivning. Men jag tror nyckeln är att nå ut till barn och unga främst.

Emelie: Ja, självklart. Lärare kan vara bra på att förklara samtycke, men det behövs ännu mer. Hela samhället måste komma i kapp med ungas syn på sex och hur det utövas idag.

Till Studentradion Radiovsvallet på Spotify

Sidan uppdaterades 2023-03-27