trädkronor i solsken fotograferade underifrån.

Spännande aktiviteter med fokus på mental hälsa

Tis 25 apr 2023 16:00

Maj månad är FN:s officiella ”Mental Awareness Month” och studenthälsan tillsammans med studentkåren uppmärksammar det genom att bjuda in till föreläsningar, luncher, sammankomster, träningspass och samtal kring hälsa.

Till programmet

Under fyra veckor erbjuds studenterna bland annat föreläsningar från Suicide Zero, föreläsningar kring mindfulness och studieteknik, gratis träningpass på Friskis & Svettis och hälsobingo. Studentkårerna i både Sundsvall och Östersund är engagerade i hälsoveckorna och har satt ihop ett gediget program tillsammans med studenthälsan.

– Vi är med för att det är en oerhört viktig sak att prata om. Att få bort stigmatiseringen och våga få personer att prata om sin mentala hälsa är en förutsättning för att må bra och i förlängningen lyckas med sina studier, träffa andra personer och helt enkelt ha en bra tillvaro. Kan vi hjälpa till på något sätt så gör vi det säger Emanuel Magnusson, studenkårens ordförande i Östersund.

Erik Lund, kårordförande i Sundsvall, är inne på samma spår.
– Studenter är på många sätt en särskilt utsatt grupp, varpå det är av högsta vikt att arbeta med- och uppmärksamma frågan om psykisk hälsa. En hälsosam tillvaro är på många sätt en förutsättning för akademisk prestation. Studenters mående är ett av våra huvudsakliga arbetsområden, så för Studentkåren i Sundsvall är det en självklarhet att vara med och uppmärksamma detta, säger han.

I Östersund kommer studenterna bland annat att bjudas på grillning, frukost och olika föreläsningar. Även i Sundsvall erbjuds en rad hälsorelaterade aktiviteter med särskilt fokus på fritidsaspekten av psykiskt välmående.

Studenhälsan finns på båda campusorter och erbjuder året runt tips och råd kring studier och hälsa. Målet är att alla studenter ska ta sig genom studietiden och samtidigt må bra. Hos studenthälsan finns präst, kurator och sköterska och dessutom erbjuder man det kurser, föreläsningar och gruppverksamhet gratis för alla studenter.

Här hittar du programmet för hälsoveckorna

Läs mer om Studenthälsan

Sidan uppdaterades 2024-03-15