Hämta kursplan
Kursplan för:
Medie- och kommunikationsvetenskap GR (A), Strategisk kommunikation, 7,5 hp
Media and Communication Science BA (A), Strategic Communication, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
Kurskod: MK071G
Ämne huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Progression: (A)
Namn (inriktning): Strategisk kommunikation
Högskolepoäng: 7,5
Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
Utbildningsområde:
Övrigt 100%
Ansvarig avdelning: Medie- och kommunikationsvetenskap
Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
Inrättad: 2007-03-16
Fastställd: 2017-04-03
Senast ändrad: 2018-03-21
Giltig fr.o.m: 2018-07-02
Syfte
Syftet med kursen är att ge kunskaper om forskningsfältet och arbetsområdet strategisk kommunikation. Kursen ger kunskap om hur organisationer inom såväl privat som offentlig sektor aktivt arbetar med strategisk kommunikation.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten
- kunna redogöra för och diskutera teorier och internationell forskning inom strategisk kommunikation
- kunna redogöra för hur såväl kommersiella som icke kommersiella organisationer kan arbeta med strategisk kommunikation
- kunna identifiera och analysera ett givet kommunikationsproblem
- utifrån en analys kunna ge förslag på lämpliga strategiskt kommunikativa åtgärder
- kunna beskriva de vanligaste arbetsprocesser och modeller som finns inom området strategisk kommunikation
Innehåll
Kursen behandlar centrala teoretiska utgångspunkter och belyser kopplingen mellan organisationskommunikation och strategisk kommunikation. Praktiska verktyg för arbete med strategisk kommunikation återfinns bland annat inom områden som lobbying, medierelationer, internkommunikation, marknadskommunikation och samhällskommunikation. Internationell forskning inom strategisk kommunikation presenteras och diskuteras.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner, föreläsningar, seminarier och lärarledd handledning.
Examination
I kursen förekommer såväl skriftliga och muntliga som visuella examinationer. De genomförs både individuellt och i grupp med krav på närvaro och aktivt deltagande. Frånvaro och sent inlämnade uppgifter kan påverka kursbetyget negativt.
Distanskursen examineras genom skriftliga uppgifter.
Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
Författare/red: Larsson, Larsåke
Titel: Tillämpad kommunikationsvetenskap
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Studentlitteratur
Författare/red: Tench, Ralph & Yeomans, Liz
Titel: Exploring Public Relations
Upplaga: Senaste upplagan
Förlag: Pearson Education Limited
Övrig information
Eventuella kostnader för resor och material bekostas av studenten.