Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel".
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Pedagogik AV, Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I, 7,5 hp
Education Ma, Leadership and Improvement of Educational Activities I, 7.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PE049A
- Ämne huvudområde: Pedagogik
- Nivå: Avancerad
- Namn (inriktning): Ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter I
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
- Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Inrättad: 2017-05-10
- Fastställd: 2018-04-23
- Senast ändrad: 2018-09-20
- Giltig fr.o.m: 2019-01-01
Syfte
Kursen syftar till att utveckla studentens insikt i ledarskap och verksamhetsutveckling. Kursen syftar även till att genom fördjupning i och problematisering av ledarskap och verksamhetsutveckling i relation till pedagogiska verksamheter öka studentens förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- fördjupad insikt i ledarskaps- och utvecklingsbegreppet samt
-förmåga att skriftlig och muntligt problematisera begreppen i relation till pedagogiska verksamheter.
- förmåga att identifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap inom ledarskap- och utveckling av pedagogiska verksamheter samt
-förmåga att presentera den tillägnade kunskapen både skriftligt och muntligt.
Innehåll
I kursen behandlas pedagogisk forskning och teorier om ledarskap och verksamhetsutveckling. Dessutom innehåller den empiriska exempel från studier om ledarskap och utveckling av pedagogiska verksamheter. I kursen ingår författandet av ett paper om ledarskap och skolutveckling. Papret ska diskutera, problematisera och fördjupa studentens förståelse av centrala vetenskapliga begrepp i förhållande till ett "fall" som hämtas från studentens erfarenheter. Innehållet i papret ska även redovisas i form av en möjlig framtida studie.
Behörighet
Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp med minst 90hp, inklusive självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Examination
Studenten examineras skriftligt och muntligt.
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier
Betygsskala
På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Berg, G.
- Titel: Skolledarskap och skolans frirum.
- Upplaga: 2011
- Förlag: Studentlitteratur, Lund
- Kommentar: 263 s.
- Författare/red: Bolman, L.G. & Deal, T.E.
- Titel: Nya perspektiv på organisation och ledarskap.
- Upplaga: 2015 (5e uppl.)
- Förlag: Studentlitteratur, Lund.
- Kommentar: 552 s.
- Författare/red: Håkansson, J. & Sundberg, D.
- Titel: Utmärkt skolutveckling: forskning om skolförbättring och måluppfyllelse.
- Upplaga: 2016
- Förlag: Natur & Kultur, Stockholm
- Kommentar: 310 s.