Pedagogik AV, Metodologi och etik II, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel".


Kursplan för:

Pedagogik AV, Metodologi och etik II, 7,5 hp

Education MA, Methodology and Ethics II, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PE069A
  • Ämne huvudområde: Pedagogik
  • Nivå: Avancerad
  • Namn (inriktning): Metodologi och etik II
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: A1N - Kursen ligger på avancerad nivå och har endast kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig institution: Utbildningsvetenskap
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Inrättad: 2019-10-14
  • Fastställd: 2020-09-28
  • Senast ändrad: 2021-09-22
  • Giltig fr.o.m: 2022-01-10

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska visa fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla sin förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper inom huvudområdet pedagogik,
- utveckla sin förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla sina förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete inom huvudområdet pedagogik.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad metodkunskap inom kvalititativ metod i studiet av pedagogiska praktiker
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att inom huvudområdet pedagogik göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

I kursen behandlas olika aspekter av kvalitativ metod i pedagogiska praktiker. Kursen innehåller frågor om metodval, empirins kvalitet och kvantitet, kunskapsimplikationer och olika kvalitativa analyser. I kursen ingår vidare att kunna tillämpa de vunna kunskaperna i en forskningsdesign där kvalitativa metoders betydelse för kunskapsobjekt och studieobjekt identifieras och kritiskt granskas och där även forskningsetiska överväganden görs.

Behörighet

Avlagd kandidatexamen om minst 180 hp med minst 90 hp, inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) 15 hp, i huvudområdet pedagogik eller motsvarande samt svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen kan bedrivas i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar, handledning samt självstudier. Undervisning kan genomföras på engelska och med hjälp av olika kommunikationsformer.

Examination

2101: Metodologi och etik II, Muntlig och skriftlig inlämningsuppgift, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Studenten examineras skriftligt och muntligt. Examinationen kan ske löpande under kursen eller i slutet av kursen.

Om student har ett beslut från samordnare vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Betygskriterier 3-gradig betygsskala:
För att erhålla betyget VG (väl godkänt) krävs att studenten väl uppfyller de krav som ställs i kursens lärandemål.
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål för kursen.
Student som inte uppfyller samtliga lärandemål för kursen erhåller betyget U (underkänt).

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras tre (3) gånger inom loppet av ett (1) år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kurskod PE042A.

Litteratur

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Cohen, Louis, Manton, Lawrence & Morrison Keith
  • Titel: Research Methods in Education
  • Upplaga: 2011 7th ed.
  • Förlag: Routledge
  • Kommentar: 757 s
  • Författare/red: McNamee, Michael J, Bridges, David
  • Titel: The Ethics of Educational Research
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Oxford Blackwell Publishers
  • Kommentar: 267 s.

Sidan uppdaterades 2021-09-29