Psykologi GR (C), Forskningsmetod och statistik för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
Skriv ut eller spara kursplanen som PDF
Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Kursplanen är nedlagd
Kursplan för:
Psykologi GR (C), Forskningsmetod och statistik för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology Ba (C), Research Methods - Design and Statistical Analysis, 7,5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: PS121G
- Ämne huvudområde: Psykologi
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (C)
- Högskolepoäng: 7,5
- Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
- Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
- Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
- Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
- Fastställd: 2019-03-26
- Senast ändrad: 2021-03-21
- Giltig fr.o.m: 2021-08-15
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa kunskapen om dataanalys och design i kvantitativ metod, samt intervjun som datainhämtning i kvalitativ metod.
Lärandemål
• Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förmåga
• visa förståelse för kopplingen mellan frågeställning och forskningsmetod.
• kunna redogöra för olika forskningsdesigner, datainsamlingsmetoder och analysmetoder.
Färdighet och förmåga
• visa förmåga att avgöra vilken analysmetod som ska användas baserat på frågeställning, design och data.
• självständigt kunna använda statistikprogram för att genomföra statistiska analyser och tolka resultat.
• utifrån ett givet område planera och genomföra en kvalitativ intervjuundersökning.
• presentera och rapportera kvalitativa data.
• utforma forskningspersons-information.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kunna förhålla sig till och värdera resultat i relation till frågeställning, studiedesign och ett forskningsetiskt perspektiv.
• kritiskt granska och värdera kvalitativa undersökningsresultat, också ur ett forskningsetiskt perspektiv.
Innehåll
Fördjupning inom ANOVA och regressionsanalys och introduktion till faktoranalys. Design och statistiska överväganden.
Den kvalitativa intervjun och den kvalitativa forskningsprocessen. Kvalitativ databearbetning och tolkning av kvalitativa data.
Behörighet
För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt minst 60 hp kurser på grundnivå, vilka ska inkludera de kurser i forskningsmetod som ges inom ramen för programmet.
Urvalsregler
Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.
Undervisning
Undervisningen består av lektioner och laborationer i det statistiska momentet, samt handledning och seminarier i det kvalitativa momentet.
Examination
2001: Kvantitativ metod, Tentamen, 4,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2002: Kvalitativ metod, Tentamen, 3 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
All undervisning är examinationsgrundande, vilket innebär att såväl litteratur som det som tas upp vid schemalagda aktiviteter (ex. föreläsningar, seminarier) kan komma att ingå i examination (ex. tentamensfrågor, uppgifter).
Kursen examineras skriftligt och muntligt. Under delmomenten tillämpas obligatoriska moment som måste vara uppfyllda för att få ut kursbetyget.
Betygskriterier för tvågradig betygsskala:
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda. För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemål för kursen inte uppfyllda.
Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.
Begränsning av examination
Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Field, Andy
- Titel: Discovering statistics using IBM SPSS Statistics
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Sage
- Författare/red: Howitt, D.
- Titel: Introduction to qualitative metohods in psychology
- Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
- Förlag: Pearson Custom Publishing
- Författare/red: Kazdin, Alan
- Titel: Research design in clinical psychology
- Upplaga: Senaste upplagan
- Kommentar: www.codex.vr.se
- Författare/red: Lantz, A.
- Titel: Intervjumetodik
- Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
- Förlag: Studentlitteratur AB
Referenslitteratur
- Författare/red: Karlsson, A., Wasteson, E., Jansson, B, & Flykt, A.
- Titel: Att följa skrivregler och formatering från American Psychological Association (APA): En kort guide
- Upplaga: 2016
- Webbadress: www.codex.vr.se
Swe: Till kurslitteraturen kan tillkomma artiklar enligt specifikation från lärare. Eng: Articles specified by the teacher may be added to the course reading.
Kolla om litteraturen finns på biblioteket