Psykologi GR (C), Forskningsmetod och statistik för Psykologprogrammet, 7,5 hp

Observera att kurslitteraturen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplanen är nedlagd

Kursplan för:
Psykologi GR (C), Forskningsmetod och statistik för Psykologprogrammet, 7,5 hp
Psychology Ba (C), Research Methods - Design and Statistical Analysis, 7,5 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: PS121G
  • Ämne huvudområde: Psykologi
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (C)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G2F - Kursen ligger på grundnivå och fordrar minst 60 hp kurs(er) på grundnivå som förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Medicin 60%, Samhällsvetenskap 40%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Psykologi och socialt arbete
  • Fastställd: 2019-03-26
  • Senast ändrad: 2020-03-31
  • Giltig fr.o.m: 2020-08-01

Syfte

Kursen syftar till att fördjupa kunskapen om dataanalys och design i kvantitativ metod, samt intervjun som datainhämtning i kvalitativ metod.

Lärandemål

• Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förmåga
• visa förståelse för kopplingen mellan frågeställning och forskningsmetod.
• kunna redogöra för olika forskningsdesigner, datainsamlingsmetoder och analysmetoder.

Färdighet och förmåga
• visa förmåga att avgöra vilken analysmetod som ska användas baserat på frågeställning, design och data.
• självständigt kunna använda statistikprogram för att genomföra statistiska analyser och tolka resultat.
• utifrån ett givet område planera och genomföra en kvalitativ intervjuundersökning.
• presentera och rapportera kvalitativa data.
• utforma forskningspersons-information.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
• kunna förhålla sig till och värdera resultat i relation till frågeställning, studiedesign och ett forskningsetiskt perspektiv.
• kritiskt granska och värdera kvalitativa undersökningsresultat, också ur ett forskningsetiskt perspektiv.

Innehåll

Fördjupning inom ANOVA och regressionsanalys och introduktion till faktoranalys. Design och statistiska överväganden.
Den kvalitativa intervjun och den kvalitativa forskningsprocessen. Kvalitativ databearbetning och tolkning av kvalitativa data.

Behörighet

För tillträde till kursen krävs antagning till psykologprogrammet samt minst 60 hp kurser på grundnivå, vilka ska inkludera de kurser i forskningsmetod som ges inom ramen för programmet.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Undervisningen består av lektioner och laborationer i det statistiska momentet, samt handledning och seminarier i det kvalitativa momentet.

Examination

1000: Kvantitativ del, 4 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

2000: Kvalitativ del, 3,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Kursen examineras skriftligt och muntligt. Två examinationskoder, en för kvant och en för kval.

Betygskriterier: G/U
För att erhålla betyget G (godkänt) krävs att samtliga lärandemål för kursen är uppfyllda.
För att erhålla betyget U (underkänt) är lärandemål för kursen inte uppfyllda.

Om en student har ett beslut från Mittuniversitetet om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge en anpassad examination.

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 1 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till aktuell kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Övrig information

All undervisning är examinationsgrundande och seminarier, gruppövningar och laborationer är obligatoriska. Student som ej uppfyller krav om obligatorisk närvaro kan ges möjlighet att komplettera detta under det följande året eller vid nästkommande tillfälle som kursen ges.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Field, Andy
  • Titel: Discovering statistics using IBM SPSS Statistics
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Sage
  • Författare/red: Howitt, D.
  • Titel: Introduction to qualitative metohods in psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
  • Förlag: Pearson Custom Publishing
  • Författare/red: Kazdin, Alan
  • Titel: Research design in clinical psychology
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Kommentar: www.codex.vr.se
  • Författare/red: Lantz, A.
  • Titel: Intervjumetodik
  • Upplaga: Senaste upplagan/latest edition
  • Förlag: Studentlitteratur AB

Swe: Till kurslitteraturen kan tillkomma artiklar enligt specifikation från lärare. Eng: Articles specified by the teacher may be added to the course reading.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-08-15