Programmering i textbaserad miljö, 2,5 hp
Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till:
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren
För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.
Det går bra att skriva ut en kursplan direkt från webbsidan genom att använda kortkommandot ctrl+P. Det går då även att spara planen som en PDF.
Kursplan för:
Programmering i textbaserad miljö, 2,5 hp
Programming in a Text-based Environment, 2.5 credits
Allmänna data om kursen
- Kurskod: IK007U
- Ämne huvudområde: Informatik
- Nivå: Grundnivå
- Progression: (A)
- Namn (inriktning): Programmering i textbaserad miljö
- Högskolepoäng: 2,5
- Fördjupning vs. Examen: GXX - Kursen ligger på grundnivå. Kan ej klassificeras.
- Utbildningsområde: Teknik 100%
- Ansvarig institution: Data- och systemvetenskap
- Fastställd: 2021-12-03
- Senast ändrad: 2021-12-03
- Giltig fr.o.m: 2021-11-22
Syfte
Att ge lärare fördjupade kunskaper i textuell programmering för att kunna använda programmering som ett verktyg för problemlösning, databearbetning och visualisering.
Lärandemål
Efter en avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- läsa in data från filer för lagring och bearbetning i lämpliga datastrukturer
- programmera simuleringar och visualiseringar av matematiska och tekniska koncept
- tillämpa programmeringsdidaktiska strategier och visualiseringar i lektionsplanering
- jämföra hur ett matematiskt problem löses i en blockbaserad programmeringsmiljö, med hur samma lösning implementeras i ett textbaserat programmeringsspråk
Innehåll
Generellt innehåll
- Fördjupning i textuell programmering för problemlösning, databearbetning och simulering
- Didaktiska strategier och verktyg kopplat till programmeringsundervisning
- Presentation av relevant forskning inom programmering och programmeringsdidaktik
Programmeringsspecifikt innehåll
- Textbaserad programmering med funktioner, filhantering och datastrukturer
- Analys och jämförelse av problemlösning i programmeringsspråken Python och Scratch
- Kodkonstruktion för problemlösning, databearbetning, simulering och visualisering
- Introduktion till grafiska gränssnitt i Python med konstruktion av enklare fönsterprogram
- Information om hur olika tilläggsbibliotek för matematik och teknik installeras och används
Behörighet
Deltagarna ska vara verksamma lärare, men behöver inte vara behöriga matematik- eller tekniklärare. Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer, i mån av plats. Deltagarna ska ha rektorns godkännande för att få gå kursen.
Deltagaren ska vara godkänd på kursen ”Introduktion till programmering i text-baserad miljö, 5 hp” eller kunna bestyrka motsvarande kunskaper.
Urvalsregler
Alternativt urval, se under rubrik "Övrig information".
Undervisning
Distansundervisning med tre stycken halvdagsträffar online i Zoom. Halvdagsträffarna består bland annat av föreläsningar, workshops och grupplaborationer. Till kursen finns en IT-baserad lärplattform för kursmaterial, frågor och diskussioner. Handledning ges både vid heldagsträffar samt via distans i lärplattformen Moodle. Undervisningen ska huvudsakligen ske på svenska, men enstaka inslag kan vara på engelska.
Examination
2101: Skriftliga inlämningsuppgifter, 1,0 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
2102: Skriftlig redovisning inkluderande testad och körbar programkod, 1,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Övrig information
Kursdeltagare behöver ha egen dator för individuellt arbete och gruppövningar på kursens halvdagsträffar.
Litteratur
Obligatorisk litteratur
- Författare/red: Lindemann, Jonas
- Titel: Ingenjörens guide till Python
- Upplaga: Senaste upplagan
- Förlag: Studentlitteratur AB
- Författare/red: Skansholm, Jan
- Titel: Python från början
- Upplaga: Upplaga 1, 2019
- Förlag: Studentlitteratur AB
Referenslitteratur:
A Byte of Python; https://python.swaroopch.com/
W3 Schools Python tutorial: https://www.w3schools.com/PYTHON/
Programmera med Scratch i skolan: https://digitalalektioner.se/programmera-med-scratch-i-skolan/