Med ett moln i portföljen

Spara favorit 15 okt oktober 2015
Det är inte helt lätt att hitta nya medarbetare med rätt kompetens när IT-marknaden är under förändring, menar David Jonsson, vd på Portalplus i Sundsvall.

På IT-företaget Portalplus i Sundsvall är man ständigt på jakt efter nya medarbetare. Utmaningen är att hitta duktigt folk, menar VD David Jonsson. "Det behövs nya kunskaper, IT-branschen är inne i ett skifte", säger han.

Facebookkulturen håller på att ta sig in i företagens kommunikationssystem. Lika enkelt som det är att kommunicera och byta information på den populära vänskapssajten ska det nu vara att hantera administrationen inom företagen.

– Kunderna vill ha paketerade tjänster så vi jobbar mycket med verksamhetsstöd baserat på Sharepoint, en plattform som kommer starkt nu, och molntjänster. Det handlar om att strukturera informationsflödena i företagen och påminner om just Facebook och hur man skickar information där, säger David Jonsson.

Tar hand om andra

Det har nu gått fem år sedan han och en kollega startade företaget Portalplus, mitt under pågående lågkonjunktur. Trots det växte företaget och har sedan dess gått från två till sjutton anställda, en bedrift som gett självförtroende.

– Det ger råg i ryggen, säger han.

De så kallade molntjänsterna, eller cloud computing, innebär att man tar hand om bland annat program och datalagring åt andra företag. Det är ett sätt för såväl små som stora bolag att slippa investera i dyr it-utrustning och är något som efterfrågas av allt fler, enligt David Jonsson.

– Inom kort kommer all datakraft att köpas efter behov, inte som i dag att man producerar själv till höga kostnader, säger han och hänvisar till en undersökning som menar att 12 000 konsulttjänster i landet kommer att försvinna, samtidigt som 6 000 nya tillkommer.

”Det gäller att hänga med”

Några problem med att få uppdrag är det inte, enligt David Jonsson. Däremot kan det vara svårt att hitta kompetenta medarbetare. Inte minst med tanke på att IT-branschen nu håller på att förändras och anpassa sig efter de nya lösningarna, menar David Jonsson.

– Vi söker folk hela tiden som har förståelse för det nya som händer. Det gäller att hänga med på det här. Fler och fler kunder vill att vi ska ta hand om allting. Att köpa en tjänst blir också billigast och pengar är ju ett språk som alla förstår.