Studentsamarbete med Japan — när träd blir tröjor

Spara favorit 11 mar mars 2019

Sedan 2007 har Grafisk design på Mittuniversitetet samarbetet med universitetet i Tokyo, Japan. Årets samarbete mellan studenterna på Mittuniversitetet och designstudenter i Japan handlar om hållbarhet och textil. Tillsammans har de arbetat på ett projekt kring branding av t-shirts gjorda av cellulosafiber, som nu har visats i Tokyo.

Vid årets internationella designprojekt har de svenska och japanska studenterna tagit ställning för det hållbara modet genom att jobba med varumärket för t-shirts gjorda av cellulosa, alltså fibrer från träd. Uppdraget har också varit att komma med idéer om hur t-shirten kan återanvändas som något helt annat när det inte längre används som en tröja. En viktig del i designprocessen är kreativitet, kommunikation och en cirkulär design som innebär fler möjligheter och användningsområden.

Modeprojektet grundar sig på att textilindustrin måste utveckla en mer hållbar produktion. Bomullsodlingarna orsakar idag en stor miljöpåverkan eftersom produktionen av kräver stora mängder vatten och energi. Och tillverkningen av syntetiska material, som polyester, vilka är baserade på plast gjort av fossila bränslen, medför stora koldioxidutsläpp och förorenar haven med mikroplaster.

Idag finns inget riktigt effektivt och hållbart sätt att återanvända textilier. Därför är kläder tillverkade av träd så intressanta, och viktiga. Bland konsumenterna har också medvetenheten om miljöpåverkan ökat, och många väljer hellre hållbara produkter och hållbart mode när alternativet finns. Det är där de cellulosabaserade textilierna kommer in.

Under hösten ställde studenterna ut sina arbeten på Tokyopack. Dessutom presenterade Leonie Liljefeldt, som studerar grafisk design vid Mittuniversitetet, årets designprojekt vid Svenska ambassaden i Tokyo.

Nu är det 10 år sedan det internationella samarbetet inom design inleddes med universitet och partners i Tokyo, däribland Chiba University, Chiba Institute of Technology och Kanda University. I samband med att Sverige och Japan också firar 150 år av affärsmässiga relationer var Kristina Brink och Anna-Sara Fagerholm, Avdelningen för Design, inbjudna av Business Sweden att presentera forskning och trendspaning inom området hållbarhet och förpackningsdesign vid årets Tokyopack.