Våra utbildningar toppar listan

Spara favorit 17 nov november 2017

Återigen har flera av våra utbildningar placerat sig på Svenskt Näringslivs topplista för samverkan. Informations- och PR-programmet och Grafisk design och kommunikation toppar listan inom sina respektive områden.

De är de utbildningar som samverkar ofta, mycket och smart med näringslivet som hamnar på Svenskt Näringslivs topplistor. Bäst bland alla medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar är Mittuniversitetets Informations- och PR-program. Det är sjunde året i rad som utbildningen ligger i topp och Ann T Ottestig är stolt programansvarig.

– Det känns jätteroligt, både för oss som jobbar med utbildningen och för våra studenter! Det blir ett slags kvitto på att vi tänker rätt när det gäller det här med samverkansfrågor.

Sedan många år satsar programmet en på en tydlig samverkan med bransch inom såväl offentlig som privat sektor, berättar Ann T Ottestig.

– Genom att vi låter våra studenter tillämpa det de lär sig teoretiskt även i praktiken, så är jag övertygad om att vi ger dem ett stort försprång på vägen in i arbetslivet. Vi jobbar t ex mycket med gästföreläsare, externa case från näringslivet, projekt och praktik.

Det som är unikt för programmet och sticker ut mest är branschkonferensen Communicare, menar Ann T Ottestig. Den drar varje år lite drygt 100 branschdeltagare som kommer och minglar med varandra och med studenterna.

– Studenterna får då jobba med allt från webb och grafisk produktion, till sponsring och marknadskommunikation i sociala medier. 

Även Grafisk design och kommunikation har satsat på ett brett samarbete med branschen.
– Vi har ett brett kontaktnät och ett starkt branschråd, det gör nog sitt. Sedan har vi också unika samarbeten, bland annat med Chiba University i Tokyo, säger Kristina Brink, avdelningschef på designavdelningen.

Kristina Brink

Avdelningschef för designavdelningen

Ann T Ottestig

Programansvarig för Informations- och PR-programmet