Upphandlingsprocessens olika steg
Upphandlingsprocessen är uppdelad i olika steg. Här kan du läsa om vad du ska göra och i vilken ordning.
Inköp och upphandling
Steg 1: Kontrollera att det inte finns något befintligt avtal
Innan du startar ett inköp eller en upphandling är det viktigt att du först kontrollerar om det finns ett:
Steg 2: Beräkna kontraktsvärde
Om du inte hittar något avtal att använda dig av är det den totala kostnaden för ditt inköp, det vill säga kontraktsvärdet, som avgör hur du ska gå tillväga. Det finns en del att tänka på när du beräknar kontraktsvärdet. Eftersom den totala kostnaden styr behöver du ta hänsyn till hela universitetets behov av varan eller tjänsten under avtalstiden.
Beräkna kontraktsvärde vid upphandling
Steg 3: Upphandlingsuppdrag
När din uträkning visar att kontraktsvärdet överstiger 100 000 kr ska du fylla i mallen Upphandlingsuppdrag. Behörig signerare är den som i sin roll har rätt att teckna avtal för det beräknade upphandlingsbeloppet.
När mallen är ifylld skickar du den till Upphandlingsfunktionen. Därefter tar upphandlare kontakt med dig för mer information och ett uppstartsmöte.
Skicka in mallen Upphandlingsuppdrag
Steg 4: Utformning av underlag
Oavsett typ av upphandling ska du ta fram ett upphandlingsunderlag. För upphandlingar som överstiger 100 000 kr ska underlaget utformas i samarbete mellan beställare och upphandlare.
Det är du som beställare som ansvarar för kraven i upphandlingen. Upphandlaren formar i samarbete med beställaren kraven så att de passar upphandlingsform och lagstiftning.