Jimmy Jaldemark

Professor|Professor

Bakgrund

Jag är verksam som professor i pedagogik vid institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitet. År 2010 försvarade jag min doktorsavhandling i Pedagogik vid Umeå universitet. I den diskuterade jag deltagande i högre utbildning med stöd av datormedierad kommunikation. Ett område, ofta benämnt i termer av teknikstött lärande, som jag i olika former arbetat med sedan i mitten av 1990-talet. De senaste åren har min forskning i allt större utsträckning fokuserats mot den roll artificiell intelligens och digital teknik har som stöd i olika lärprocesser. Min forskning berör ofta högskolepedagogiska frågor eller lärande i arbetslivet, men jag har även en del projekt riktat mot barn och ungdomars lärande och utbildning.

Forskningsområden

artificiell intelligens, datormedierad kommunikation, deltagande i högre utbildning, distansutbildning, kollaborativt lärande, livslångt lärande, lärande i arbetslivet, mobilt lärande, nätbaserad handledning, professionell utveckling, spelbaserat lärande, teknikstött lärande

Forskning

Forskningsledare för HEEL (Higher Education and E-Learning), en forskargrupp med basen inom ämnena pedagogik (UTV) och informatik (KKI).

Nedan fyra exempel på projekt och verksamheter jag arbetar med:

HEEL-seminariet
HEEL har sedan 2013 drivit ett arbetsseminarium för forskning inom teknikstött lärande, kallat HEEL-seminariet. Forskare från Mittuniversitetet, Aalborgs universitet, Högskolan i Jönköping, Högskolan Väst, the Open University of the Netherlands och Umeå universitet turas om att presentera och diskutera aktuella forskningsprojekt. HEEL anordnar också symposier där framstående internationella forskare presenterar sin forskning inom de områden gruppen verkar.

Forskarskolan GRADE
HEEL är även verksamt inom GRADE (GRAduate school for Digitalisation of Education), en nationell tvärvetenskaplig forskarskola om digitalisering och utbildning.  Jag är en av grundarna och är medlem i styrelsen. GRADE har antagit cirka 50 doktorander i tre kullar från de nio ingående lärosätena (Göteborgs universitet, Högskolan i Gävle, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping, Högskolan Väst, Kungliga Tekniska Högskolan, Linneúniversitetet, Mittuniversitetet och Umeå universitet) sedan starten 2017. För ytterligare information, se http://graderesearch.umu.se

AI in Learning and Instruction? Challenges, Opportunities, Transformations (AILI)
AILI är ett internationellt nätverk som erhållit statusen EARLI - Centre for Excellence in Research och består av 10 forskare från sex länder (Australien, Finland, Nederländerna, Schweiz, Sverige och Tyskland). Nätverket ska under 2024–2027 arbeta med forskning om AI och dess effekter på lärande och undervisning. Fokus är utmaningar, möjligheter och transformering. Förutom att vara medlem i nätverket så koordinerar jag det tillsammans med professor Roger Säljö, Göteborgs universitet. För ytterligare information, se
https://www.earli.org/assets/files/E-CER_Sa%CC%88ljo%CC%88.pdf

Centrum för forskning om Ekonomiska Relationer (CER)
Inom CER är mitt huvuduppdrag att utveckla forskning om livslångt lärande. I det uppdraget arbetar jag med flera forsknings- och utvecklingsprojekt inom arbetsintegrerat lärande. För ytterligare information, se https://www.miun.se/cer

Som forskare är jag aktiv i det internationella vetenskapssamhället genom olika uppdrag:

Redaktör
- British Journal of Educational Technology

Editorial Board
- Educational Research Review
- Learning Letter
- Postdigital Science and Education

Granskare tidskrift
- British Journal of Educational Technology
- Computers & Education
- Computers & Education Open
- Educational Research Review
- Education and Information Technologies
- Electronic Journal of E-Learning
- Högre Utbildning
- Instructional Science
- Interaction Design and Architechture(s)
- International Journal of Information and Learning Technologies
- International Journal of Learning Technologies
- International Journal of Mobile Learning and Organisation,
- International Journal of Web Based Communities
- Journal of Digital Social Research
- Learning, Culture and Social Interaction
- New Media & Society
- Nature Scientific Reports
- Postdigital Science and Education
- Studies in Continuing Education
- Studies in Higher Education
- The Internet and Higher Education
- Technology, Pedagogy & Education

Granskare konferenser
- DELbA EC-TEL
- EARLI, SIG 14 Professional Development
- ICICTE, International Conference on Information and Communication Technology in Education
- mLearn, World Conference on Mobile and Contextual Learning
- NU, Nätverk och Utveckling
- NLC, Networked Learning Conference
- SCIS, Scandinavian Conference on Information Systems

Undervisning

Undervisar huvudsakligen inom det beteendevetenskapliga programmet, magister/masterprogrammen i pedagogik och med forskarutbildning. Utöver det arbetar jag med handledning av doktorander samt självständiga arbeten på grundläggande och avancerad nivå.

Övrigt

Under perioden 2024-2027 är jag representant i Fakultetsnämnden för den Humanvetenskapliga fakulteten. 

Jag är även den Humanvetenskapliga fakultetens representant i det lärosätesövergripande Utbildningsrådet.

Ett annat uppdrag är att medverka som expert i det lärosätesövergripande utvecklingsprojektet HEaD (Higher Education and Digitalisation). Ett projekt som jag är en av grundarna av och som under en femårsperiod ska bidra till att utveckla formerna för teknikstött och livslångt lärande vid Mittuniversitetets samtliga institutioner. https://www.miun.se/medarbetare/universitetet/utvecklingsarbeten/ovriga-projekt2/pagaende-och-avslutade-projekt/pagaende-projekt/Higher-Education-and-Digitalisation/

Från och med 2019 arbetar jag som projektledare för BLAD-projektet (Behovsstyrt Lärande genom Anpassat Deltagande), ett universitetsövergripande projekt som syftar till att utveckla universitetets uppdragsutbildning och roll i det livslånga lärandet. Se mer via https://www.miun.se/medarbetare/universitetet/utvecklingsarbeten/projekt/blad

Extra kontaktinformation

Forskning och sociala medier 

Academia

British Journal of Educational Technology

GoogleScholar

GRADE

HEEL

LinkedIn

ORCID

ResearchGate

Twitter

Web of Science/Publons

 

Sidan uppdaterades 2024-10-02