Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i matematikdidaktik för ämneslärare, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i matematikdidaktik för ämneslärare, 15 hp
Mathematics and Science Education MA, Independent Work in Mathematics Education, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM005A
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2024-03-05
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen syftar till en fördjupad kunskap inom den ämnesdidaktiska forskningsprocessen och studentens förmåga att utföra en didaktisk studie, av vetenskaplig karaktär, i skolämnet matematik. Kursen syftar också till att vidareutveckla och fördjupa studentens förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och deras betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursens gång tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom aktuellt ämne.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde med relevans för skolämnet matematik i årskurs 7-9 eller gymnasiet, beroende på ämneslärarbehörighetens inriktning,
  • göra en fördjupad beskrivning av ämnesinnehållet som arbetet fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning i matematik, baserat på aktuell ämnesdidaktisk forskning
  • formulera ett väl avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för ämneslärare i matematik,
  • sammanställa och reflektera över relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte,
  • använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder,
  • tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna
  • redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området,
  • tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa
  • tillämpa god etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen,
  • diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning inom aktuellt ämne,
  • diskutera och kritiskt värdera eget och andras vetenskapliga arbeten utifrån syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten som ämneslärare inom skolämnet matematik. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia. Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten. Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

Alternativ 1: Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning med matematik som behörighetsgivande ämne samt
Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp.

Alternativ 2: Minst 150 hp inom ämneslärarprogrammet, inkluderande Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap GR (A), Matematikdidaktik för ämneslärare, gymnasieskolan, introduktion, 15 hp, och minst 30 hp i matematik.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Seminarier och handledning

Examination

2001: Skriftlig rapport - Examensarbete, 13,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2002: Muntlig och skriftlig opponering, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Om student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod MA030A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23