Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i fysikdidaktik för ämneslärare, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap AV, Självständigt arbete i fysikdidaktik för ämneslärare, 15 hp
Mathematics and Science Education MA, Independent Project in Physics Education, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: AM010A
  • Ämne huvudområde: Ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: AXX - Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
  • Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%
  • Ansvarig institution: Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik
  • Fastställd: 2024-03-20
  • Giltig fr.o.m: 2025-01-20

Syfte

Kursen syftar till en fördjupad kunskap inom den ämnesdidaktiska forskningsprocessen och studentens förmåga att utföra en didaktisk studie, av vetenskaplig karaktär, i skolämnet fysik. Kursen syftar också till att vidareutveckla och fördjupa studentens förmåga att på ett strukturerat sätt reflektera över och kritiskt granska relationer mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och deras betydelse för yrkesutövningen. Studenten ska under kursens gång tillämpa vetenskapsteoretiska och forskningsmetodologiska kunskaper inom aktuellt ämne.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • identifiera ett ämnesdidaktiskt problemområde med relevans för skolämnet fysik årskurs 7-9 eller gymnasiet, beroende på ämneslärarbehörighetens inriktning,
  • göra en fördjupad beskrivning av ämnesinnehållet som arbetet fokuserar på, samt redogöra för och resonera kring lärande och undervisning i fysik, baserat på aktuell ämnesdidaktisk forskning
  • formulera ett väl avgränsat syfte och vetenskapliga frågeställningar med relevans för ämneslärare i fysik,
  • sammanställa och reflektera över relevant och aktuell forskning samt relatera detta till den egna undersökningens syfte,
  • använda, och argumentera för, relevanta forskningsmetoder,
  • tolka sina data och formulera ett resultat i förhållande till forskningsfrågorna
  • redogöra för och diskutera de egna resultaten i relation till tidigare kunskap inom området,
  • tillämpa vedertagna normer för textriktighet och språkriktighet för svensk sakprosa
  • tillämpa god etisk medvetenhet vid genomförande av den egna undersökningen,
  • diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar samt identifiera behov av fortsatt forskning inom aktuellt ämne,
  • diskutera och kritiskt värdera eget och andras vetenskapliga arbete utifrån syfte och forskningsfrågor, teori-, metod- och materialval samt resultat och diskussion.

Innehåll

I kursen genomförs en självständig vetenskapligt underbyggd studie med relevans för yrkesverksamheten som ämneslärare inom skolämnet fysik. Studien presenteras skriftligt i form av en vetenskaplig text som följer gängse normer för akademiskt språkbruk och formalia.

Kursen behandlar forskningsprocessens alla delar: formulering av syfte och forskningsfrågor, utarbetande av en forskningsöversikt, diskussion av kvantitativ och kvalitativ metod, insamling och analys av material med medvetna etiska ställningstaganden, värdering av resultaten och den valda metoden mot bakgrund av forskningsöversikt samt diskussion av den egna undersökningens relevans för yrkesverksamheten.

Kursen avslutas med ett seminarium där studenterna opponerar på varandras arbeten. I opponeringen ingår att kritiskt granska en annan students arbete och föra en vetenskapligt förankrad kritisk diskussion kring metod, material, resultat och analys.

Behörighet

Antagen till kompletterande pedagogisk utbildning med fysik som behörighetsgivande ämne samt Pedagogik AV, Bedömning och betygsättning, ämnesdidaktisk fördjupning. KPU - Ämneslärare åk 7-9 och Gymnasielärare, 7,5 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Seminarier och handledning.

Examination

2001: Skriftlig rapport, 13,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

2002: Muntlig och skriftlig opponering, 1,5 hp
Betygsskala: Tregradig skala

Betygskriterier för den tregradiga betygsskalan finns på [https://www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">).

Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge anpassad examination för studenten.
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Tregradig skala

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod FY018A.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Vetenskaplig litteratur (artiklar, avhandlingar etc) och annat relevant bakgrundsmaterial för det självständiga arbetet.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23