Datateknik GR (A), Grundläggande datavetenskap, 6 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Datateknik GR (A), Grundläggande datavetenskap, 6 hp
Computer Engineering BA (A), Basic Computer Science, 6 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT027G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2007-06-15
  • Senast ändrad: 2012-10-01
  • Giltig fr.o.m: 2013-01-01

Syfte

Du får grundläggande kunskaper inom det datavetenskapliga området. Kursen behandlar grundläggande begrepp kring hårdvara, operativsystem och programkonstruktion.

Lärandemål

Den studerande skall efter genomgången kurs kunna:
- beskriva funktion och arkitektur hos ett operativsystem, talsystem, logik
- beskriva datorns hårdvara, principerna för nätverk och datakommunikation,
- beskriva algoritmer, datarepresentation, programmeringsspråk, programmeringsmetodik
- beskriva olika principer för datalagring, datastrukturer, filstrukturer och databaser.

Innehåll

Lärandemål 1
Bitar, logisk algebra, grindar och talsystem (binärt – hexadecimalt- decimalt)
Operativsystem, datorns bootprocess och administration av processer (time slice, interupt)
Datorns arkitektur (CPU, RAM, buss), maskinkod och exekvering av program (maskincykeln)

Lärandemål 2
Klient-server, nätverkstopologier, internet (adresser, epost, www), nätverksprotokoll, OSI-modellen. Hårdvara och lagringstekniker (RAM, HD, CD, Tape).

Lärandemål 3
Viktiga algoritmkonstruktioner (sekvens, val, upprepning, rekursion)
Problemlösningsmodell: stegvis förfining.
Sökning, sortering.
Programspråk (maskin-, assembler- och högnivåspråk), programmeringsparadigmer
Traditionell programmering: variabler, datatyper, datastrukturer, aritmetik, subrutiner
Från källkod till maskinkod (lexical analysis, parsing, code generation)
Programvaruutveckling, programvarans livscykel, steg i programvaruutvecklingen (Analys – design – implementering – testning)
Moduler, koppling och kohesion, top down – bottom up

Lärandemål 4
Datastrukturer: pekare, arrayer, listor, träd, stackar, köer, egentillverkade datatyper
Filstrukturer: sekventiella filer, textfiler, indexerade filer, hashing
Databaser: relationsdatabaser, redundans, operationer i relationsmodellen (SELECT, PROJECT, JOIN), SQL

Behörighet

Grundläggande behörighet samt OB 8: Fy B, Ke A och Ma D.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen kan genomföras som campuskurs eller som webbaserad distanskurs utan samlingar. Olika genomföranden ställer olika krav på lärare och student. Vid varje kurstillfälle framgår vilken undervisningsform som kommer att tillämpas. Kursarbetets omfattning uppskattas till ca 160 timmar.

Campuskurs:
Undervisningen består av cirka 15 % föreläsningar och 15 % handledda laborationer. Cirka 70 % av kurstiden är studietid utan lärare som du skall ägna åt inläsning av litteratur, förberedelser för laboration, eget laborerande, redovisning av uppgifter samt förberedelser för tentamen. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Webbaserad distanskurs utan samlingar:
Allt kursmaterial presenteras via en webbaserad undervisningsplattform. Handledning ges via den aktuella undervisningsplattformen utifrån den enskilde studentens behov. Detta kan exempelvis ske via e-post eller diskussionsgrupper. För varje student avsätts cirka 5 timmars handledningstid. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

1,0 hp, 0105: Lärandemål 1
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

1,5 hp, 0205: Lärandemål 2
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

2,5 hp, 0305: Lärandemål 3
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

1,0 hp, 0405: Lärandemål 4
Betyg: Godkänd (P) eller Underkänd (F)

0,0 hp, T105: Tentamen, ej obligatorisk
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt

Till varje lärandemål hör en quiz, en laboration och en inlämningsuppgift. Till detta kommer en tentamen. För att få betyget godkänt på ett lärandemål krävs godkänt på quizzen, laborationen och inlämningsuppgiften.

Summan av poängen på inlämningsuppgifterna resulterar i ett preliminärt slutbetyg C, D eller E. För slutbetyg A och B krävs tentamen. Tentamensresultatet kan höja det preliminära betyget, aldrig sänka. För att få tentera ska anmälan göras till första ordinarie tentamenstillfälle.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs är den första av förkunskapsgivande kurser inom datateknik.
Kursen kan inte ingå i samma examen som någon av kurserna med kod DTAA83, DT013G eller DTEA25.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Brookshear J Glenn
  • Titel: Computer Science an overview
  • Upplaga: 11 (International Edition)
  • Kommentar: Det går bra med upplaga 8 eller senare.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23