Datateknik AV, Datorgrafik, 6 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Datateknik AV, Datorgrafik, 6 hp
Computer Engineering MA, Computer Graphics, 6 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT082A
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Avancerad nivå
  • Högskolepoäng: 6
  • Fördjupning vs. Examen: A1F - Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
  • Utbildningsområde: Tekniska området 100%
  • Ansvarig institution: Data- och elektroteknik
  • Fastställd: 2024-03-15
  • Giltig fr.o.m: 2024-09-02

Syfte

Kursen är en grundläggande kurs inom datorgrafik och syftar till att ge en god förståelse och erfarenhet av teori, metoder och praktiska tekniker inom området, samt insikt i aspekter kopplade till relaterade till olika applikationer inklusive rendering, animation, interaktion, förstärkt verklighet och virtuell verklighet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förklara och jämföra olika alternativ för de steg som krävs i omvandlingen från en scenbeskrivning till en renderad bild;
  • analysera och tillämpa algoritmer och tekniker för att skapa 3D-applikationer med hänsyn till delområden såsom transformationer, lokala och globala belysningsmodeller, rasterisering, raytracing, och interaktion;
  • konstruera en datorgrafikapplikation med hjälp av befintliga APIer, 3D-motorer och 3D-modelleringsverktyg lämpliga för en angiven uppgift;
  • tillämpa lämplig kunskap om datorgrafik, interaktion och rendering vid utformning av en datorgrafikapplikation.

Innehåll

Ett top-down perspektiv på datorgrafik koncept som

  • seende och visuell perception
  • bilder och bildrepresentationer
  • homogena koordinater, perspektivavbildning, geometriska transformationer och kameramodeller
  • ljus- och ytmaterialmodellering (BDRF), skuggor
  • texturmappning
  • grafikarkitekturer
  • rasterisering
  • global belysning, ray- och path tracing, ambient occlusion
  • shaderprogrammering
  • 3D-motorer, -ramverk och -modelleringsverktyg
  • interaktion och animation

Behörighet

Datateknik GR (A-C), 90 hp, inkluderande minst 15 hp programmering i C++/Python/Matlab. Matematik GR (A), 30 hp, inkluderande Linjär algebra, 6 hp. Datateknik AV, Signal- och bildbehandling, 6 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Kursen ges i form av föreläsningar och laborationer. En större del av kursen bedrivs med begränsad handledning, där studenten antas själv arbeta med föreläsningsmaterial, laboratorieuppgifter och vetenskapliga artiklar.

Undervisning kan ske på svenska eller engelska.

Examination

L101: Laborationer, 1,5 hp
Betygsskala: Tvågradig skala

P101: Projektarbete, 1,5 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

T101: Skriftlig tentamen, 3 hp
Betygsskala: Sju-gradig skala, A-F o Fx

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: [www.miun.se/betygskriterier](<https: www.miun.se/betygskriterier="">).



Om en student har ett besked från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.



Om tentamen på campus inte får genomföras enligt beslut från rektor, eller den denne delegerat rätten till, gäller följande: Skriftlig tentamen T101, kommer att ersättas med två delar, webbexamination och uppföljning. Inom tre veckor efter webbexaminationen kommer ett urval av studenterna att kontaktas och få svara på frågor angående genomfört prov. Uppföljningen består av frågor om genomförandet av webbexaminationen och de svar som studenten skickat in.
</https:>

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt angivna examinationsformer. Därefter gäller examinationsform enligt senast gällande version av kursplan.

Betygsskala

Sju-gradig skala, A-F o Fx

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Författare/red: Edward Angel, Dave Shreiner
**Titel: **Interactive Computer Graphics with WebGL
**Upplaga: **7:e upplagan, 2015
Förlag: Pearson


#### Referenslitteratur

**Författare/red:: **Tomas Akenine-Möller et al.
**Titel: **Real-Time Rendering
**Upplaga: **4:e upplagan, 2018
Förlag: CRC Press

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23