Datateknik GR (A), Datorsystem och programmering, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Datateknik GR (A), Datorsystem och programmering, 7,5 hp
Computer Engineering BA (A), Computer Systems and Programming, 7.5 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DT160G
  • Ämne huvudområde: Datateknik
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Avdelningen för informations- och kommunikationssystem
  • Fastställd: 2015-01-09
  • Senast ändrad: 2016-05-23
  • Giltig fr.o.m: 2016-07-01

Syfte

Du får grundläggande kunskaper inom det datatekniska området med fokus på styrsystem och automation. Kursen behandlar grundläggande begrepp som datorns arkitektur, datarepresentation, algoritmer, och programkonstruktion.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara grundläggande begrepp inom datateknik,
- beskriva datorns arkitektur och arbetssätt,
- beskriva hur information representeras digitalt,
- använda de grundläggande algoritmkonstruktionerna,
- programmera ett enklare styrsystem,
- genomföra ett kortare projekt och rapportera resultat enligt givna instruktioner.

Innehåll

Abstraktionsnivåer och lager.
Datarepresentation och talomvandling.
Datorns arkitektur och bootprocess.
Operativsystem och exekvering av program/processer.
Hantering av filer och olika filtyper.
Viktiga algoritmkonstruktioner (sekvens, val, iteration).
Logisk algebra.
Utvecklingsmiljöer.
Problemlösning och programvaruutveckling.
Programmeringsparadigmer och olika typer av programspråk.
Programmering för Arduino (variabler, datatyper, arrayer, aritmetik och styrsatser).

Behörighet

Grundläggande behörighet + Matematik B. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Allt kursmaterial, föreläsningar, och laborationer presenteras via en webbaserad undervisningsplattform.
Kursen börjar med en obligatorisk aktivitet.

Examination

0.0 hp, W101: Webbaserad inlämningsuppgift
Betyg: Godkänd eller Underkänd

3.0 hp, L101: Laborationer
Betyg: Godkänd eller Underkänd

1.5 hp, W201: Webbaserad examination teori
Betyg: Godkänd eller Underkänd

3.0 hp, P101: Projekt med skriftlig rapport
Betyg: A, B, C, D, E, Fx eller F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Slutbetyget bestäms av betyget på projektet.

Övergångsregel

.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Den som inte senast kursvecka tre genomfört moment W101, kommer att förlora sin plats. Lärosätet registrerar ett ”tidigt avbrott”.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Referenslitteratur

  • Författare/red: J. Glenn Brookshear, Dennis Brylow
  • Titel: Computer Science - An Overview
  • Upplaga: 12, Global edition
  • Förlag: Pearson
  • Kommentar: Det går bra med tidigare upplagor, från och med upplaga 8.
  • Författare/red: Massimo Banzi, Michael Shiloh
  • Titel: Getting Started with Arduino
  • Upplaga: 3
  • Förlag: Maker Media
  • Kommentar: ISBN: 9781449363338 (2016-05-09)

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23