Datavetenskap GR (B), Informationssystemutveckling, 7,5 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Datavetenskap GR (B), Informationssystemutveckling, 7,5 hp
Computer Science BA (B), Software Engineering, 7.5 higher education credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: DV020G
  • Ämne huvudområde: Datavetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (B)
  • Högskolepoäng: 7,5
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Teknik 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi och medier
  • Fastställd: 2009-07-03
  • Giltig fr.o.m: 2009-07-01

Syfte

Kursen skall ge studenten grundläggande förståelse för systemutvecklingsprocessen och olika systemutvecklingsmodeller. Detta innefattar kvalitetsaspekter, dokumentation och verktyg för systemutveckling. Syftet är att studenten efter kursen skall kunna deltaga i systemutvecklingsprojekt som en kunnig användarrepresentant.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande:
- Känna till metoder och tekniker för informationssystemutveckling
- Tillämpa objektorientering, UML och metoder som bygger på UP
- Känna till agila systemutvecklingsmetoder och tillämpa agila tekniker
- Känna till och producera prototyper

Innehåll

- Metoder och tekniker för informationssystemutveckling
- Objektorientering, UML och metoder som bygger på UP
- Agila systemutvecklingsmetoder
- Prototyping
- Tillämpningsuppgift

Behörighet

Datavetenskap GR (A), 30 hp.

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Cirka 45 timmar lärarledda tillfällen, fördelade på föreläsningar och laborationer. Cirka 155 timmar för egna litteraturstudier och övningar. Vid förändrad resurstillgång kan fördelningen ändras.

Examination

4,5 hp, L101: Laborationer
Betyg: Underkänd (F) eller Godkänd (P)

3 hp, T101: Tentamen
Betyg: A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Betygskriterier för ämnet finns på www.miun.se/betygskriterier.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Övrig information

Denna kurs kan inte ingå i samma examen som kurs med kod DVAB03 eller DV011G.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

  • Författare/red: Lundell H.
  • Titel: Fyra rundor med RUP
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Studentlitteratur.
  • Författare/red: Wiktorin, L
  • Titel: Systemutveckling på 2000-talet
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23