Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Kursplan för:
Engelska GR (A), 30 hp
English BA (A), 30 ECTS-credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN001G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: - - Ingen angiven
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Institutionen för Humaniora
  • Fastställd: 2007-04-03
  • Senast ändrad: 2007-06-18
  • Giltig fr.o.m: 2007-09-02

Syfte

Den studerande skall utveckla sin förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt inhämta kunskaper om de engelskspråkiga ländernas kultur, litteratur och samhällsliv.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
- förstå och producera ändamålsenlig talad och skriven engelska på
olika stilnivåer
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett
språksystem samt använda denna kunskap för att utveckla sitt språk
både muntligt och skriftligt
- söka, finna och välja information och använda språkverktyg
- redovisa en grundläggande förmåga att identifiera och jämföra
kulturella kännetecken och uttryck i engelskspråkiga länder
- redovisa kunskap om och förståelse av enskilda engelskspråkiga
litterära verk i deras kulturella och språkliga kontexter samt förmåga
att med relevanta begrepp läsa, förstå, tolka och diskutera dessa verk
- bidra konstruktivt till studierna, individuellt och i grupp, samt i samråd
med sina lärare och andra studenter planera sin studietid för kortare
perioder
- med handledning genomföra ett språkligt, litterärt eller kulturvetenskapligt
skriftligt projekt
- samarbeta med andra studenter för utveckla och förbättra sin egen och
andra studenters muntliga och skriftliga språkfärdighet i engelska

Innehåll

Kursen omfattar fyra delmoment:
1. Engelsk språkfärdighet och grammatik (English Language Proficiency
and Grammar), 7,5 hp
2. Studier i englelskspråkiga länders kulturer (The Study of Cultures in
English-Speaking Countries), 7,5 hp
3. Studier i engelskspråkiga länders litteraturer (The Study of Literatures
in English-Speaking Countries), 7,5 hp
4. Skriftlig framställning på engelska (Writing in English), 7,5 hp

Behörighet

Grundläggande behörighet samt Sv B/Sv2 B och En B.
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

Examination

1. Engelsk språkfärdighet och grammatik (English Language Proficiency
and Grammar), 7,5 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion,
som bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avlutande
skrifliga prov.

2. Studier i englelskspråkiga länders kulturer (The Study of Cultures in
English-Speaking Countries), 7,5 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion,
som bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avslutande
skriftligt prov.

3. Studier i engelskspråkiga länders litteraturer (The Study of Literature in English-
Speaking Countries), 7,5 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av munlig och skriftlig produktion, som
bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avslutande skriftliga
prov.

4. Skriftlig framställning på engelska (Writing in English), 7,5
Kunskapsredovisningen sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion,
som bedöms under kursens gång, dels i form av uppsatser och avslutande
skriftliga prov.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Övergångsregel

För lärarstuderande antagna till ULÄRY (före 1 juli 2007) finns möjlighet till konvertering av den sjugradiga betygsskalan till tregradig betygsskala.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Crystal, David
  • Titel: Rediscover grammar
  • Ort: Essex
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Longman
  • Kommentar: Delkursen har två förslag till grammatikböcker. Du väljer en av dessa (Crystal eller Hasselgård).
  • Författare/red: Hasselgård, Hilde, Stig Johansson och Per Lysvåg
  • Titel: English Grammar: Theory and Use
  • Upplaga: 2001, 2 opplag
  • Förlag: Universitetsforlaget
  • Kommentar: Delkursen har två förslag till grammatikböcker. Du väljer en av dessa (Crystal eller Hasselgård).
Moment 2
  • Författare/red: Doctorow, E.L
  • Titel: Ragtime
  • Upplaga: senaste upplagan
  • Förlag: Pan Books
  • Kommentar: 240 sidor.
  • Författare/red: Duncan, Russel och Joseph Goddard
  • Titel: Contemporary America
  • Upplaga: 2005
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Kommentar: 350 sidor.
  • Författare/red: McCormick, John
  • Titel: Contemporary Britain
  • Upplaga: 2003
  • Förlag: Palgrave Macmillan
  • Kommentar: 242 sidor.
Moment 4
  • Författare/red: Achebe, Chinua
  • Titel: Things Fall Apart
  • Upplaga: 1986
  • Förlag: Heinemann
  • Kommentar: 150 sidor.
  • Författare/red: Grace, Patricia
  • Titel: Potiki
  • Upplaga: 1995
  • Förlag: University of Hawai'i Press
  • Kommentar: 185 sidor.
  • Författare/red: Lahiri, Jhumpa
  • Titel: The Namesake
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Houghton Mifflin Company
  • Kommentar: 291 sidor.
  • Författare/red: Mac Laverty, Bernard
  • Titel: Cal
  • Upplaga: 1998
  • Förlag: Random House, UK
  • Kommentar: 154 sidor.
  • Författare/red: Moscow, M.A. & Olinder B
  • Titel: Criss-Cross Tales
  • Upplaga: 2002
  • Förlag: Studentlitteratur

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hacker, Diana
  • Titel: A Writer's Reference
  • Upplaga: 2002, 5:e upplagan
  • Förlag: Bedford/St. Martin's
  • Författare/red: Harper Collins
  • Titel: Collins Cobuild Dictionary
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Longman
  • Titel: Dictionary of Contemporary English
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Norstedts
  • Titel: Norstedts Stora engelsk-svenska ordbok
  • Upplaga: 2000
  • Förlag: Norstedts, 3:e upplaga
  • Författare/red: Peck, John och Martin Coyle
  • Titel: Literary Terms and Criticism
  • Upplaga: 2002, 3:e utgåvan
  • Förlag: Basingstoke: Palgrave Macmillan

Stenciler med uttalsövningar, grammatikövningar och andra texter, tillhandahålls av institutionen.

Språk mitt i Europa:
Ellmin, Roger: Portfolio - sätt att arbeta, tänka och lära. Förlagshuset Gothia, 2000.
Kom gång att använda WebCT. Url: http://www.mh.se/flexforum/flexwebb/larandemedier/webct/Teknik/teknikhjalp03.htm
Sandred, Jan: Knark, porr och nynazism. Etik på Internet. KK-stiftelsens skriftserie 1998:3. Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling 1998.
Myndigheten för skolutveckling, Kolla källan. 2003. Url: http://www.skolutveckling.se/skolnet/kolla/index.shtml
Taube, Karin: Portfoliometoden. Undervisningsstrategi och utvärderingsinstrument. Förlagshuset Gothia 1997.
WebCT support. Url: http://www.mh.se/flexforum/webct/webctsupport.htm

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23