Engelska GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:

Kursplan för:
Engelska GR (A), Ämneslärarutbildning för gymnasieskolan, 30 hp
English BA (A), Upper Secondary Level Teacher Education, 30 Credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: EN015G
  • Ämne huvudområde: Engelska
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 30
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Humaniora 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora
  • Fastställd: 2011-05-27
  • Senast ändrad: 2013-05-28
  • Giltig fr.o.m: 2013-08-30

Syfte

Den studerande skall utveckla sin förmåga att använda engelska muntligt och skriftligt samt förstå, tolka och diskutera engelskspråkiga kulturuttryck och litteratur. Under den första terminens studier inhämtar studenten grundläggande ämnesdidaktisk kunskap och lär sig att betygsätta och utvärdera andras arbete.

Lärandemål

Efter genomförd kurs skall den studerande kunna:
- förstå och producera ändamålsenlig talad och skriven engelska på olika
stilnivåer
- samarbeta med andra studenter för att utveckla, förbättra och kritiskt
förhålla sig till sin egen och andra studenters muntliga och skriftliga
språkfärdighet engelska
- visa kunskap om och förståelse av engelsk grammatik som ett språksystem
samt använda denna kunskap för att utveckla sitt språk både muntligt och
skriftligt
- söka, finna och välja information och använda språkverktyg
- kunna beskriva och förklara grundläggande termer och begrepp i litteratur-
och kulturanalys
- redovisa kunskap om och förståelse av enskilda engelskspråkiga litterära
verk och kulturell uttryck samt visa förmåga att med relevanta begrepp läsa,
förstå, tolka och diskutera dessa verk
- självständigt genomföra ett språkligt, litterärt eller kulturvetenskapligt
skriftligt projekt med ämnesdidaktiskt innehåll
- med handledning genomföra ett språkligt, litterärt eller kulturvetenskapligt
skriftligt projekt med ämnesdidaktiskt innehåll
- bidra konstruktivt till studierna, individuellt och i grupp, samt planera sin
studietid på kort och lång sikt
- visa förmåga att genomgående inom utbildningen använda informations-
och kommunikationsteknik.
- analysera sin egen inlärning och språkliga förmåga samt därigenom
öka sin lyhördhet för andras inlärning av engelska
- applicera och pröva vunna insikter och kunskaper i undervisningssituationer
- redogöra för ett didaktiskt perspektiv på ämnet engelska
- tillämpa ämnesdidaktiska resonemang och metoder för bedömning och
betygsättning med utgångspunkt i skolans styrdokument
- demonstrera ämnesdidaktiska färdigheter vid undervisning i engelska,
det vill säga förmågan att planera, leda, genomföra och utvärdera
undervisning i engelska

Innehåll

Kursen omfattar fem delmoment:
1. Engelsk grammatik, 6 hp
2. Engelskspråkig litteratur: Barnets perspektiv 6 hp
3. Språkfärdighet, 6 hp
4. Kulturstudier, 6 hp.
5. Projekt, 6 hp

Behörighet

samt OB 6 c: En B, Sh A
(Äldre gymnasiebetyg)

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

All undervisning bedrivs i seminarieform.

Examination

1. Engelsk grammatik (English Grammar), 6 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av skriftlig produktion som bedöms
under kursens gång, och dels i form av kunskapsövningar och avslutande skriftliga prov.

2. Engelskspråkig litteratur: Barnets perspektiv, 6 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av diskussioner, analysbetonade tolkningar och redovisningar med ämnesdidaktisk innehåll.

3. Språkfärdighet, 6 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av varierande muntliga övningar, dels i form av muntliga redovisningar med presentationsteknik.

4. Kulturstudier, 6 hp.
Kunskapsredovisning sker dels i form av muntlig och skriftlig produktion,
som bedöms under kursens gång, dels i form diskussioner, analyser och en avslutande uppsats med ämnesdidaktiskt innehåll.

5. Projekt, 6 hp
Kunskapsredovisning sker dels i form av uppsatsskrivande eller IT projekt, dels i form av uppsatsopponering och bedömning av andras arbete.

Studerande har rätt till ordinarie provtillfälle i anslutning till kurs samt två ytterligare prov inom loppet av ett år. Dessa tre provtillfällen skall grundas på samma kurslitteratur. Om särskilda skäl föreligger har studerande som underkänts minst två gånger på prov för en kurs eller del av kurs rätt att få en annan examinator utsedd. Den som godkänts i prov får ej genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Länk till ämnesspecifika betygskriterier: www.miun.se/betygskriterier

Begränsning av examination

Studenter antagna till tidigare version av kursen har rätt att examinera 3 gånger inom loppet av 2 år enligt den kursplanen. Därefter överförs studenterna till denna kursplan.

Betygsskala

På kursen ges något av betygen A, B, C, D, E, Fx och F. A - E är Godkänt, Fx och F är underkänt.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare/red: Estling Vannestål, Maria
  • Titel: University Grammar of English with a Swedish Perspective
  • Upplaga: 2007, 1a upplaga
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Kommentar: 540 sidor
Moment 2
  • Författare/red: Golding, William
  • Titel: Lord of the Flies
  • Upplaga: 1954 (eller annan upplaga)
  • Förlag: Faber and Faber
  • Författare/red: Haddon, Mark
  • Titel: The Curious Incident of the Dog in the Night-time
  • Upplaga: 2004
  • Förlag: Vintage
  • Kommentar: 224 sidor
  • Författare/red: Lee, Harper
  • Titel: To Kill a Mocking Bird
  • Förlag: Arrow Books Ltd
  • Kommentar: 309 sidor
  • Författare/red: Poesiurval
  • Författare/red: Rushdie, Salmon
  • Titel: Haroun and the Sea of Stories
  • Upplaga: 2007
  • Förlag: Puffin
  • Kommentar: 224 sidor
Moment 3
  • Författare/red: Material tillhandahålles av institutionen
Moment 4
  • Författare/red: Sardar, Ziauddin, Van Loon Borin
  • Titel: Cultural Studies for Beginners
  • Upplaga: 1997
  • Förlag: Icon
  • Kommentar: 176 sidor
  • Författare/red: Urval av texter tillhandahålles av institutionen
Moment 5
  • Författare/red: Material tillhandahålles av institutionen

Referenslitteratur

  • Författare/red: Hacker, Diana
  • Titel: A Writer's Reference
  • Upplaga: 2002, 5:e upplagan
  • Förlag: Bedford/St. Martin's
  • Författare/red: Harper Collins
  • Titel: Collins Cobuild Dictionary
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Longman
  • Titel: Dictionary of Contemporary English
  • Upplaga: 1991
  • Författare/red: Norstedts
  • Titel: Norstedts stora engelsk-svenska ordbok
  • Upplaga: 2000, 3:e upplagan
  • Förlag: Norstedts
  • Författare/red: Peck, John och Martin Coyle
  • Titel: Literary Terms and Criticism
  • Upplaga: 2002, 3:e utgåvan
  • Förlag: Basingstoke: Palgrave Macmillan

Stenciler med uttalsövningar, grammatikövningar och andra texter, tillhandahålls av institutionen.

Skolverket, aktuell läroplan samt kursplan för engelska (gy)

Kom igång att använda WebCT. Url: http://www.mh.se/flexforum/flexwebb/larandemedier/webct/Teknik/teknikhjalp03.htm

WebCT support. Url: http://www.mh.se/flexforum/webct/webctsupport.htm

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23