Genusvetenskap GR (A), Normkritik som teori och praktik, 15 hp

Observera att litteraturen i kursplanen kan ändras/revideras fram till: 
• 1 juni för en kurs som startar på höstterminen
• 15 november för en kurs som startar på vårterminen
• 1 april för en kurs som startar på sommaren 

Skriv ut eller spara kursplanen som PDF

Du kan enkelt skriva ut en kursplan direkt från webbsidan. Använd kortkommandot ctrl+p (Windows) eller command+p (Mac). I nästa steg väljer du om du vill skriva ut eller spara kursplanen som PDF.

 

För en nedlagd kurs kan eventuell information om avvecklingsperiod hittas under rubriken "Övergångsregel" i senaste versionen av kursplanen.


Versioner:
Gå till kursen

Kursplan för:
Genusvetenskap GR (A), Normkritik som teori och praktik, 15 hp
Gender Studies BA (A), Norm Critique as Theory and Practice, 15 credits

Allmänna data om kursen

  • Kurskod: GE017G
  • Ämne huvudområde: Genusvetenskap
  • Nivå: Grundnivå
  • Progression: (A)
  • Högskolepoäng: 15
  • Fördjupning vs. Examen: G1N - Kursen ligger på grundnivå och har endast gymnasiala förkunskapskrav.
  • Utbildningsområde: Samhällsvetenskap 100%
  • Ansvarig fakultet: Fakulteten för humanvetenskap
  • Ansvarig institution: Humaniora och samhällsvetenskap
  • Fastställd: 2019-09-24
  • Senast ändrad: 2023-10-30
  • Giltig fr.o.m: 2024-01-10

Syfte

Kursens övergripande syfte är att ge kunskaper i normkritik som teori och praktik. Detta innebär att tydliggöra begreppets ursprung i genusvetenskapliga normativitetskritiska teorier och radikala pedagogiska praktiker och ge studenterna förmåga att analysera professionella praktiker och sociala situationer ur ett normkritiskt perspektiv samt själva applicera normkritiska metoder i sociala och yrkesmässiga sammanhang.

Lärandemål

Moment 1: Normkritik som teori
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

• Redogöra för begreppet normkritik; dess teoretiska och historiska
utgångspunkter och syftet med en normkritisk analys

• Tillämpa enkla queerteoretiska eller intersektionella perspektiv för att analysera
och problematisera normskapande i olika sociala sammanhang

• Kritiskt reflektera kring sin egen position i relation till olika maktordningar

• Skriftligt kommunicera sin kunskap till andra


Moment 2: Normkritik som praktik
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

• Ge exempel på hur en kan utmana normer i sociala sammanhang eller i en
professionell praktik samt reflektera kring möjligheter och konsekvenser av detta

• Tillämpa teoretiska kunskaper om normkritik i praktiken genom att planera en
normkritisk intervention i en konkret social situation

• Kritiskt reflektera kring sin egen position i relation till olika maktordningar

• Skriftligt kommunicera sin kunskap till andra

Innehåll

Kursen riktar sig till studenter med intresse för eller yrkeserfarenhet inom pedagogik, hälsa och sjukvård, samt andra människonära tjänster/människovårdande yrken. Kursen har inga förkunskapskrav men arbetslivserfarenhet är en fördel.

Moment 1: Normkritik som teori
Det första momentet introducerar normkritikens teoretiska utgångspunkter och hur normer kan samverka.

Moment 2: Normkritik som praktik
Det andra momentet fokuserar på normkritisk praktik och presenterar olika metoder för att initiera reflektion och diskussion om normer. I slutet av kursen ska studenten själv planera en normkritisk intervention i ett socialt eller professionellt sammanhang och reflektera kring dess för- och nackdelar.

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urvalsregler

Urval sker i enlighet med Högskoleförordningen och den lokala antagningsordningen.

Undervisning

Då kursen ges på distans bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, web-seminarier, responsarbete och självständigt arbete.

Examination

1000: Normkritik som teori, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom individuella skriftliga uppgifter samt en hemtentamen.

2000: Normkritik som praktik, 7,5 hp
Betygsskala: Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Examineras genom en rapport

Examination sker löpande under kursens gång.

Länk till betygskriterier: https://www.miun.se/betygskriterier

Om student har ett beslut från samordnaren vid Mittuniversitetet om pedagogiskt stöd vid funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge anpassad examination för studenten.

Begränsning av examination

Studenter registrerade på denna version av kursplan har rätt att examineras 3 gånger inom loppet av 1 år enligt denna kursplan. Därefter gäller senaste version av kursplan.

Betygsskala

Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)

Övrig information

Kursen är en breddkurs. Kursen kan inräknas i examen, men däremot inte tillgodoräknas som motsvarande Genusvetenskap GR (A) vilket innebär att den inte ger behörighet till nästa progressionsnivå i genusvetenskap.

Litteratur

Välj litteraturlista:

Obligatorisk litteratur

Moment 1
  • Författare: Björkman, Lotta, Bromseth, Janne & Hill, Helena
  • Artikeltitel: Normkritisk pedagogik - framväxten och utvecklingen av ett nytt begreppi den svenska utbildningskontexten
  • Tidskrift: 2021/7/179-195
  • År/Volym/nr/sidor: Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk
  • Webbadress: https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/2314/5511
  • Författare/red: Bromseth, Janne & Björkman, Lotta (red.)
  • Titel: Normkritisk pedagogik. Perspektiv utmaningar och möjligheter
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Bylund, Christine
  • Titel: Vem får lön för mödan? Funktionsfullkomlighetens fördelar i Eivergård, M. & Furumark, A. (red.): 100% kamp. Mänskliga rättigheter och kulturarv
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Boréa bokförlag
  • Kommentar: Tillhandahålls som pdf
  • Författare/red: Fjellgren, Patricia & Nord, Malin (red.)
  • Titel: Inifrån Sápmi: Vittnesmål från stulet land
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Verbal förlag
  • Kommentar: Valda delar
  • Författare: Haj Brade, Lovise
  • Artikeltitel: Just So You Know: I’m Absolutely Completely Normal. An Empirical Investigation of Firstness
  • Tidskrift: 2015/23:3
  • År/Volym/nr/sidor: NORA – Nordic Journal of Feminist and Gender Research
  • Författare/red: Hübinette, T & Lundström, C
  • Titel: Vit melankoli: en analys av en nation i kris
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Makadam
  • Författare: Kumashiro, Kevin
  • Artikeltitel: Post-perspektiv på antidiskriminerande undervisning i engelska, matematik och samhälls- och naturorienterande ämnen
  • Tidskrift: 2009/1/11-34
  • År/Volym/nr/sidor: Kvinnovetenskaplig tidskrift
  • Webbadress: https://ojs.ub.gu.se/index.php/tgv/article/view/2424/2174
  • Författare: Kumashiro, Kevin
  • Artikeltitel: Toward a Theory of Anti-Oppressive Education
  • Tidskrift: 2000/70/1/25-53
  • År/Volym/nr/sidor: Review of Educational Research
  • Författare/red: Pease, Bob
  • Titel: Undoing Privilege - Unearned Advantage in a Divided World
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Zed books
  • Kommentar: Valda delar
Moment 2
  • Författare/red: Bromseth, Janne & Björkman, Lotta (red.)
  • Titel: Normkritisk pedagogik. Perspektiv utmaningar och möjligheter
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Författare/red: Gunnarsson, Thomas
  • Titel: Bildhandboken
  • Upplaga: Senaste upplagan
  • Förlag: Gävle kommun
  • Webbadress: https://tinyurl.com/kn5fnhep

Artiklar kan komma att läggas till och/eller bytas ut enligt lärares instruktion.

Kolla om litteraturen finns på biblioteket

Sidan uppdaterades 2024-02-23